Історії сільського життя Харківщини. Про Вулицю
– Ти чула, шо случилось? Це вопшє!
– А шо таке?
– У Степана Козика ноччю ворота зняли, а фіртку кров’ю облили, та собака так злякався, шо і весь іздох.
– Матір Божа, царица Небесна! Це той, шо понад вигоном на Навуселиці живе?
– Та ти шо? То його брат менший, у нього ж ще дітей нема. А зняли у того, шо на Драгунівці, зразу біля повороту на Кирпичний.
– А причьом тут у того є діти, а в того нема?
– Ну таке, Оксана! Ти як сьогоднішня, чесслово.
Хто не поніма, чого ворота знімають по селові, то це ще більший позор, чим єслі б у вас зняли.
Є таке понятіє Вулиця. І це дуже важне діло у парубків і молодиць. Ну от представте єсліб не було вулиць, то не понятно, як воно вобще село й було. Вулиця – вона ж клєюще вєщєство. Без неї то й люди мать телятами були. Не лучче.
Так ото у Козиків, у Степана случилось.
Норов Вулиці
У нас в селі оце як вулиці собираюцця, то обізатільно стараюцця, шоб більше сходилось чи до одних, чи до других. І тут разні хитрості приміняють. От на Одесі знають таке діло, шоб ото вулиця була гарна, то дівчина бере циганську голку з довгою ниткою, вставля в черевика, в підошву і то проходе сусідніми кутками, «попривязує». А на послєднє треба ту голку з ниткой на вулиці, де збираюцця, прикопати. Стопроцентів помага.
На Яєшнівці на місці Вулиці обізатільно варять кашу з вутячих яєць, і прикопують – шоб завелося, шоб вулиця крутилася. Мо того і Яєшнівкой й назвали? Але це не точно.
А на Навуселиці шось своє практікують, но воно ж сильно не розпиташ їхні колдування, єслі родичів там нікого нема. Хоть триюридних.
Но конкуреція, конєшоно, між Вулицями по селу сильнєйша. Бо шо на базарі, шо в школі чи біля церкви на Богослова –
одних і разговорів у кого сіки молодьожі збираєцця.
Читайте також: Історії сільського життя Харківщини. На рибалку з Папком
Бува і друга вулиця, общесільська, но рідше.
Послєдній он раз, як слобідські збирались, як рЕлі ставили і крутілку на ярмаркові – то молодьож так нічьо зійшлася, сіли крУгом, Семен Лобода встав і каже:
«Господа, давайте вибирать нового Старшину, а то старий вже настояще гівно! Послєдній раз, як била нас Микитівка, він замісто того, шоб вести перед, сам першим усіх дав лепетухи! Є предложеніє нового старшини, Гришу Яхнового, бо він такий ловкий на бійку, ізобрітатєльний, міцний, уміє харашо зривать рештак з заборю»
Ті планиці бувають так сильно прибиті, шо руками ніяким разом не можна одірвати одному. А він – легко. Та і на язика він не обділений. Такий і мертвого уговоре. То ж главне оружиє під час драки. Бо бицця хтоугодно може, а словом рішить, тож нада вміть.
Та й вибраний старшина не забарився й кликнув: «Хлопці, сьодні поїдем Микитівку бить!»
І ото вже як там висадяться на шляху й побачать якого-нибудь хлопця, й гукне старшина:
– Павло, а йди сюди, я тобі шось покажу!
– Ну шо тут таке?
– Ти шо, хамська віра, на мене нахвалявся?
– Коли? Де?
– А ось де! – і ввальне йому по моргальник.
– Хлопці, Микитівку б’ють!
Отак воно бува вулиця гуля.
На неї й кажний не прийде.
Єслі малий, то сиди дома. Малі вони ото ще хай в ставку мул голоблями місять, за гусаком ганяють, шоб пір’їну на поплавок висмикнуть, листяні гривні щитають, вобщем у них совєршенно другі інтєрєси, не те шо на Вулиці.
Єслі вдруг приєжжий намилився на Вулицю, то треба сначала рознакомицця перед тим, як приходить, бо можна й на могорич нарвацця. А на Вулицю виходе ціла кагала – і якшо грошви не фате, то можна і по мордасам отхватить. Притертись, так сказать, до коліктіва.
Вулиця – вона норовлива.
Но з другой сторони, Вулиця своїх зна. І єслі хто на кутку круте носом чи там батьки шось собі придумали і на Вулицю не пускають дівку, то звиняйте, як щас модно казать – наступають санкції.
Шо впринципі і случилось зі старим Козиком.
Вуличні санкції
Остап Яценків повадився був до них захожувать, у вікно заглядать. То Козик йому ті витрішки й поодбивав. Дрином гнав аж на край Драгунівки!
Дума це все просто так пройде?
Пожалуста, ознакомтесь з меню, шо можна:
– Знімають ворота і виносять на вигін
– Мажуть хату дьогтьом
– Єслі забор дощатий, то малюють парубка з причандалом
– Чіпляють колиску під стріху
– З соломи опудало роблять з держаком і ноччю в двір заносять
Вобщем общєство дає чьотко понять хазяєвам, шо нічого ото щоки дуть, дулі крутить, ссяти проти вітру, єслі вже вступив в зливну яму загальносільської провини.
Но єслі все ладиком і вулиця збираєцця, то це ж діло височайшого уровня – вдіваш же саме лучче. Як в церкву, тіки трохи примащене.
Парубки стелять сіна в чоботі, чуби мостять, а дівки то вобще отдєльна тема. Там і м’яту за пазуху і губи перцем.
Читайте також: Історії сільського життя Харківщини. Про ліс, гриби та Воздвиження
Марина Кочергова той раз забулась і перед виходом чи часнику, чи цибулі репнула. І це ж катастрофа на уровні – цілувацця хібашо з чучелом огородяним весь вечір, а не Вулицю гулять. То вона рішила перебить ситуацію і напахтилась духами, видно, шо і в рота.
Та так, шо всі криси на кутку в ліс посходили. Можна ото брати її було за руку і водить прольотами по городі – короладський жук не те шо дохне на льоту, загораєцця.
Не продихнеш, яка красіва була. Но старалася.
І оце на вулиці всігда є главна дівчина, звуть роєм, і перший хлопець – трутень. То вони й починають всі гоцання. Грають ото всі. І в мняча, у ворона, девять-десять, рай-пекло, чорне чорнило біле перо.
Виносять лузгать насіння сону, гарбузів, кабаків, усяке.
А як заведуцця, то начнуть дражницця. Довге – Глистяк, Худе – Сухостой, Таранька, Сирдите – Змія, Риже – Гніда, Чорняве – Синепупа, Говорливе – Сікачка, Рябе – Рябика, поцілуй сраку індика.
Бува хлопці й дівчата співають чи шутять, качаюцця по землі, борюкаюцця, усі кучою душать один одного. І кричать там, наче хто кого ріже. А оце коли хлопці схочуть, шоб дівчат пополохать, оце окружать дівчат та ловлять їх, валать і шутять над ними, шо схочуть: натруть чуба чи залоскочуть, а вони в отвєт кричать, на чім світ стоїть: «Ах ти ж падла, злізь кажу! Брось. А то мало не покажицця!» А ото як вирвицця, то може й зобідитись (мать бо більше не липнуть) і тікать додому, і більш той вечір не виходить. Но обично до слєдущого разу вже перепіницця.
А ще грають нАспор. Це вобще саме популярне. Ото сидять, а Величиха візьми й скажи Юркові: «Як піймаш корову в гурту за хвоста на звороті й прокатнеся метрів зо два, поцілую!»
А Юрко візьми й загорівся, бо Величиха – вона така з вибриками. До неї на кривій козі не під’їдеш. А тут сама просицця.
То він же й бачив, як хлопці то катають – треба вхопить ту, що з хвостом необісраним тай вспіть ногами об ляхи впертись.
Нічього ж сложного.
Дождались, восім вечора, сонце сіда за Угорку, череда на Яєшнівці підняла таку куряву, шо не понятно, де Юрко, а де стовп тіліфонний.
Ті вулицею сидять на дубках, а Юрко сів на лавці навпроти, якраз для коров – за ясенком. У засаді.
Все в льогкой сєпії. Як в луччих фільмах про ковбоїв. Та і Юрко лучче, чим Клінт Іствуд, таке наче непонятно, хто кого і вчив ковбоювати.
Жде. Сікунда-дві. Стрибок. Фата за хвіст.
Та біс попутав його піймать першу-луччу, а то візьми й телиця підвернулась. А воно ж тобі не корова стара. Вона як бриконе, та так луснула, шо всі вмить перестали не те шо сон лузгать, мухи остановились подивицця.
Читайте також: Історії сільського життя Харківщини. Про торгово-економічні відносини, або Що таке «Брати»
В замєдлєнній зйомкі і то так епічно не получилось би. Юрко юркнув на метрів 5 в чорнобривці до Рибалок. Тільки й чути було, як ребрами там прополов. Думали, шо всьо – лапті. Нікого буде целовать Величисі. Гаплик. Догрались.
А він з чорнобривців як дасть свічу, чисто товстолобік на Байраці.
І воно ж видно, шо пів пики буде з таким синяком, шо пятно у той тилиці, яка його бриконула, ну просто її двоюродний брат. А йому ніпочьом – лізе цілуввацця.
Оце так гульки, оце так Вулиця бува.
Сидимо, лузгаєм дальше.
А Остап каже: «Хочете розкажу, як ми у Козика парубкували?»
Вобщем.
Козик же хазяїн, на всю Драгунівку вершу открив, валував на мене, шоб я тут нічого не шукав, не пара я його Орині.
Представляєте?
А ми з нею в садку ноччу балакали, любить вона мене. І моє серце тьохка. Того я рішив старому Козику намікнуть, шо він не правий.
Договорились з Грицьком повиносити ворота. Прийшли до Козика, місяць високо, собака виє. І наче все якраз, а воно там ворота кріпко прикручені дубинкою. Що робить? – ни одорвиш. Грицько побіг додому, узяв ножик приніс. Начали перерізувать дубинку, а вона товста. Ми різали, різали, а воно поночі, ножик як спирсне та руку Грицькові урізав і кров біжить. Окровили ворота.
Но кой-як одрізали, понесли та й поставили аж у Гаращенків до воріт, воно і не видно. Бо одинакові.
Повставало зрання село – нема воріт у Козика. Шукають, туди-сюди – нема. Дивляцця там, де ворота були, крові – наче свиню різали. Аж перехрестилися.
Три дні шукали ворота, він даж ходив вже до Книша договарювацця нові заказувать, а воно візьми Гаращенки волів з мажарой заказали. Треба до двору впускать. Глядь – а там двоє воріт, а між ними кров.
Аж перехрестилися!
То ото треба ж назад становити, старий Козик пре їх, а люди селом сміюцця. Пальцями тикають.
А моя баба з Орисиною дружба, часто випивають у кабачку. То позавчора, як бачились, вона то моїй й ненароком промовила між ділом:
«Хай приходе Остап!»
Так шо отаке!
Од милоти цієї історії у Наташки Різничихи грінка з соном випала з руки в пирій.
Тепер вже два базарі підряд в Козіївці тіки й разговорів, шо на Драгунівці свайбицця.
От для чого Вулиці. Ось воно, де клеїцця.
Сашко Козіяр
Мазали хату та частували унікальними стравами: як Краснокутщина вражала Київщину
Історії сільського життя Харківщини. Про деокупацію Херсону
Історії сільського життя Харківщини. Про пошту, раків та енергонезалежну дулю путіну
Історії сільського життя Харківщини. Про Кримський міст, підготовку до Дня села та дописи в соцмережах