Історії сільського життя Харківщини. Про дитинство, або Як знайти «свого» жука
Єслі отак чесно подивицця на все дєцтво, то, получаєцця, з самого моменту, як тіки начинаш ногами перебирать по хаті, в твоїй жизні наступає інтєрєсне время.
Осознаніє себе через вивчення окружающого світу.
Ну от подумайте, шо ми витворяли на вулиці в дєцтві? Ма називала то просто «шкода».
– Міряли калюжі на глибину.
– Виковирювали шаріки з подшипніків в колхозному гаражі і засовували собі в носа, шоб потом з’їздить лишній раз в райцентр до Красівського в хірургіческе.
– Варили на кострі здоровий мухомор і поливали цим бульйоном майори у Вєрки Лагоміной під вікнами.
– Зривали на горіщі стікловату і кидались нею, бо там таке освіщеніє таінствене. Лучче місце, шоб «Звьозні Войни» перезнімати.
– В старій хаті за сараями на горіщі находили тухлі яйця. І не питайте, шо ми з ними робили.
– Но самі главні експерименти проводились на меншому за нас малих.
Ну ви понімаєте – на жуках.
Читайте також: Історії сільського життя Харківщини. На рибалку з Папком
Колись у Таріела в садку, а він понад яром живе, гуляли, і він мене вчив, як з мурашника мурашачу кислоту збирать.
Встромляш в їхню хатку тонконіг, трохи ворушиш, вони ж метушливі і зразу лізуть защищатись. Дуже дружно живуть у себе там в хатинці.
Ото поворушив 10 сікунд, достав, мурав’їв позганяв і лизькай кисленьке.
У Тарєла харашо получалось, а мені на руку перескакували і ото гризуть десь під рукавом – невидереш.
– А вони тебе не кусають, тошо ти ловкий?
– Та нє. Вони мене знають. Це як наче ми понімаєм один одного.
З того дня я рішив розвідать свого виду жуків для взаімопоніманія.
І тут про мене можна отдєльний фільм знімати, як не нада дєлать))
Про шершня
В садіку на днівному гулянні пацани на чорнобривцях на клумбі ловили часіки. Мушки полосаті з великими очима, но дуже бізобідні. Піймаш на цвітку і прикладаш до вуха, слухать, як дзижчить.
І мені ж обізатєльно нужно було присоєдіницця. Попробувать, шо воно таке і як тікає в жменці.
Піймав з першого разу.
Но шершня.
Біцепс на правій руці розпух, був як у Шварцнегера, з температурою днів два. Но зато так у вухах обох одноврємєнно дзижчало. Шо мама негорюй. Той укус до сіх пор у мене на ладошкі одмітиной остався.
Як знак, шо шершні мені не друззя.
То тепер як шершня бачу – ладошки потіють і в вухах тікає. Точно часіки…
Про Гедзя
Всі ж знають, шо таке овод?
І я узнав.
Но у мене дома його нєжно називали Гедзь. Тогошо гетькали постоянно під три чорти його то від корови, то від кози, і даж від вух Бімчика. Шоб не розгризав, кровосіса бісовий.
І наче й у всіх воно якось більш-менш по-людськи виходило.
Та оце їду я верхи на скирті сіна, на мажарі, селом, зза Містка додому. Сергійовича попросили, шоб забрав. А воно ж таке випада раз на год – настоящим козаком себе почуствовать. Як в
мультику.
Сидіть на самісіньком вершечку. Вище хіба дуби і шуліка проліта, шо ціплята його вєчно шугаюцця. Но я ж вже козак! Шо мені той шуліка? (Курка
недорізана)
Та ще Сергійович віжки дав поуправлять.
Там все несложніше, ніж джойстік на приставці:
Но – вперед
Трррр – стоп
Право-ліво – віжками направляш.
Сонце сіда за спину, і довга тінь скирти тягнецця по шляху, аж до вісової. Де молодик серпом зачепився за тополю і смика, аж листя шарудить.
Рядом Сергійович, і над ним мошкара кубло таке високе круте стовпом, чьотко над головою.
Точно Дєд Льоша король мошкари. А вони його подчиньонні і корона одновремєнно. Зліва Сірьога не може повірити, шо це проісходе насамомділі.
Це він випросив покозакувати.
Круто так.
І тут Гедзі з посадки як ввальнули. Коня за тельбухи як гризонули, шо шелестів той кінь в кювет, а за ним мажара, а поверх й скирта, а ще вище ми.
І той момент падєнія був сікунду, но перед глазами промайнула вєчность.
Все, як січас перед очима
стоїть: листочки сіна, вила, кусок зламаної голоблі, срака коня в гедзях, порвата штанина Сергійовича. Все перемішалось в ідіальний коктейль для харошого голівудського бойовика з м’яким сінним кінцем. Під скиртою.
Вобщєм так глибоко в тьоть Свєтиних гарбузах я ще не бував з востюками з-під сіна й в гузні.
Візника удачно пересадили в золоті жигулі, рознєрвнічана мажара пошкандибала за машиною.
І тіки Сірьога тянув либу ще три дні після. Бо нам доручили коня відвести додому.
Того у мене Гедзь пахне сіном. Вітряним, нєрвним, по всьом селу, трохи на грані з бздом, но сіном.
І він явно не моє любиме насікоме.
Про бджіл
Поки у бабушки помагаш, і появилось свободних 10 минут? То, конєшно, хваташ бігом дідову веломашину з кожаним коричневим кошельком під рамою, на металіческій защепці. І гайда зі Свірйонами і Велиндиком, через Другу Яєшнівку, Кукушку доганять.
Кукушка – це поїзд на узкоколєйкі, возе сахарь на станцію з заводу. І воно їде, єлі чахка, а ми з двох сторон на велах, ну настоящі індєйці-захватчики. Січас ще сто метрів – і пархомівські Янки узнають, шо таке воінствующе і горде плем’я Яєшнянських Козіяр.
Та шось нам одной Кукушки оказалось маловато? То вже не фата для настоящих ісслєдоватєлєй. І Юркові тай збрело велами через колхозну пасіку проскочити. Так сказать, помітить територію.
Но як вияснилось, у бжол є рація, бо як вони передали своїм в полі, шо дома беруть на абордаж. І ти ж думаш, шо прошмигнув вже, і побідітєлєм летиш на повних парах до Майстерні, а бжола тобі навстрєчу, на скорості плюс твоє ускорєніє, і як лусне в
лобєшнік.
Ха-чаааа! Іди сюда дарагой)
І воно не те, шоб впав з двокольосного, я б даже сказав так: «Акуратнєнько приліг на осотинку. Полежать, прикімарнуть. Нехотя))»
Шось в голові рєзко закрутилось.
Вобщем по приїзду до двору дід мене тупо взнав тіки по шапці, а бабушка спитала (до сіх пор надіюсь, шо шутя): «Єй, хлопчик-ескімос, а де Саша? І чого ти на його веломашині катаєся?»
Всігда знав, шо в нас дуже розважлива родина.
А бжоли оцих моїх загравань не поняли. І отношеній у нас порядочних не зав’язалось.
Читайте також: Історії сільського життя Харківщини. Про ліс, гриби та Воздвиження
Про малину та бздюху
Шо може бути прекрасніше, ніж репати малину з куща. Та і вобще хіба Боженько придумав ще більш ідіальну ситуацію, чим коли Мамка дає літрову баночку: «Са, збігай за малинкою на кампот! На вечір зварю свіженького»
І ото ж найглибша банка в світі –
назбирать той літр не представляєцця можливим вобще ніколи. Та і як можна сіки малини мимо рота пропустити?
Бабушки, шо на базарі по восім баночок понад бардюром виставляють, – святі люди, чесслово, оце у женщин видєржка, оце сила волі. Їм в Верховну Раду треба іти робить. Такі ніколи нічого не вкрадуть, єслі даже в малині занімаюцця таким самообмеженням.
А особенно єслі тьотя Люда з Воронєжа приїжжа, то ми ж там, в кущах малини, як дві червотоки.
Но Боженько, як малину придумував, то шоб підкреслити її ізумітєльність, він ще придумав бздюху.
І оце засів в кущі, навколо тебе гронами висить вона, мякенька, велика, аж світицця на сонці. Хапаш і до рота, і вже і з горла вигляда, а репати перестать – ніяк. А ще ж тьоть Люда розказчиця – заслухаєся.
І в самий наче райський момент цієї сітуаціі ти понімаш, шо на ягоді, яку ти роздавив об піднебення язиком.
Сиділа бздюха.
В цей момент отчьотліво понімаш, чого іменно так її хтось колись рішив назвати. Як встратий барсік, як шкварка на сковородці, чьотко візуалізуючи броунівське двіженіє, бігаш потом городом в поісках об шо витерти язика.
Та, мо, ви й скажете: «Та хто ту бздюху не лизькав! Чи не Цебе той Сашко!»
І хотя, дійствітєльно, з виду вона така зелененька, яскрава, інтєрєсної форми тварючка з першого взгляда.
Та не дай бог, вам то пережить.
Хай воно лусне.
Точно не моє насікоме.
Про ос
У всіх дома ж є літній душ?
Така собі дерев’яна ліфтова кабіна в садку, на якій зверху стоїть чорна бочка з водою.
Твоя задача в бочку наносить зрання води з колонки, то на вечір у всіх буде славне купання.
Ситечко під стелею упираєцця тобі в макітру, на металевих трикутних поличках брускове мило і сім його діточок обмилків, шампунько (є подозрєніє, шо воно тут з прошлого года стоїть. Но піницця ж? Знач хароше!), три крючечки: для полотенця, для твого полотенця і для
трусів.
Сустейнабіліті в літньом душі чьотке. Під ногами деревяний трап. І водичка зтіка вивірено кудись, за кудикані гори. Но точно в кропиву чи лопухи.
Не удівляйтесь, чого іменно із них потом шампунь дєлають.
По температурі води можна чьотко отстрелювать, шо вона заканчуєцця. Теплішає і ледве дзюрчить. Того на уроках фізики всі ці щільності від температури я льогко понімав, бо прочуствовав на собственій шкурі ще змалку.
І оце ж ти вже в тринадцять годів шось там вовтузися зі своїми комплєксами в кабіні, шоб жеж одіцця повністю, шоб ніхто не бачив твоєї недодєланої наготи.
Ма з вулиці гукнула: «Са, а забери жовтий пакетик з-під мила ДУРА! На верхній полоцці!»
І ти ж знімаш той триклятий кульок, а за ним висить грушой, великой білой бумажняной лампочкой.
Осине гніздо.
По якому активно залазять і вилазять крилаті ізвєрги в полосатих купальніках.
Кляп застряг у горлі, і ти завмер, як коза перед дінозаврами. На три сікунди: чи понять, шо дєлать, чи покліпати очима тричі на прощаніє з жизню.
Все твоє 20-минутне беззаботне купання постало в голові, як розкурювання цигарки в калюжі з соляркою чи витанцьовування з шваброю по партах, імітіруючи Ролінгстоунів, в той момент, як Ніна Петровна вже зайшла в клас і достала із ножни указку. Чистий «пір во время чуми».
Як-то кажуть: «Перед смертю не надихаєся, но точно нормально можна помицця».
Вобщем, осиняче гніздо навчило в той момент мене двох віщєй: любить своє тіло, таким яке воно є, неглядя на мнєнія других, і бистро бігать.
Про роганів
І наче всі ці приключенія мали б відбити в мені будь-яке желаніє ставати послом доброї волі в ООН для насікомих.
Якби не сама закономєрна случайность.
Приїхав я в прошлом году додому в липні. Бо Козіївка красива в будь-який місяць, а особенно, коли бетон треба заливать під поріг чи кирпич носить на кладку.
А в нас в дворі, хто не зна, росте вєлічайший дуб на всю Козіївку. Йому годів двісті не менше.
Папко з дєцтва любе дерева. Лазить по ним. Поливать. Садить. Підрізать, де одчахнулося. Підкрасить, де роздерлося. Того взяв шефство над черешчатим.
Так оце стою під ним, коз припасюю, а воно глядь на стовбур, а там кишить.
Рогані!
І їх таке ощущеніє, шо сотні. І по стволу, і по гілляках, і на листках.
І поєдінок на поєдінку, виборюють любов до самочки, шо рядом стала сором’язливо в ожиданіі сільнєйшого.
І, видно ж, цей їх щорічний чемпіонат, хто більше соку з дуба налижицця і конкурентів доконає, проходе не менше місяця. Бо попід дубом скілєтів від роганів більше, ніж жолудів осінню.
Читав, шо вони ж в Червоній книзі поназаписувані.
Шо іщізающий вид.
Шо треба їм помогти.
І в той момент я осознав, шо зря ото іспитував судьбу й шукав свого жука.
Бо він сам мене найшов.
І тепер у нас з природою, получаєцця, взаімозачьот.
Дуб став нашим сімейним оберегом, а ми оберігаємо його жителів.
Великих, величних, прекрасних Роганів.
Мазали хату та частували унікальними стравами: як Краснокутщина вражала Київщину
Історії сільського життя Харківщини. Про деокупацію Херсону
Історії сільського життя Харківщини. Про пошту, раків та енергонезалежну дулю путіну
Історії сільського життя Харківщини. Про Кримський міст, підготовку до Дня села та дописи в соцмережах