Історії сільського життя Харківщини. Про Кримський міст, підготовку до Дня села та дописи в соцмережах
До хазяйства, як до рідні
«Дівчата, повітряна тривога! Бігом за мной в бомбоубєжищє. Бігом-бігом!»
Смішки смішками, але характерна особливість українців – прикіпати до хазяйства, як до рідні.
Мій батько однаково читає мораль як мені, так і козам, що «кудись намилились на ніч глядя».
Сотні родин по всій країні не евакуюються, бо коза ж чи вівця дома є, і «на кого ж я тут свою Берізочку покину, мою кормилицю».
Якщо так зі сторони послухати, що мої родичі говорять, коли чистять у кролів. Там разговори похлєщє тєм за столиком у манікюрщиці. А кролі – це ж благодатна публіка: мовчать і не перебивають.
А якщо хто трима корівку – то дана людина автоматично причисляється до розряду жреців, шо все своє життя несуть головну свою службу – догляд за богинею всія села, родини та всіх підсівших на брання утрішнього парного по четвергам, вершки до вареників з порічками, домашній сир, шоб аж розсипався, як надавиш на марлечку.
Бо там, де корова – то ж знак благополуччя і достатку, бо: діти кальцієм забезпечені. Кость – во! Свині на сироватці – в загороді не поміщаються. Городина калійним вдобрена, шо закрами в погрібах аж тріщать, висипаються.
А бичок кажен год – це ж вобще, можна ремонти і машини купувати.
Того все та жіночка в жизні правильно усікла, а сміється той, хто послідні яйця в сільпо по 100 гривень лоток узяв.
Еге?
Діалоги напередодні Дня села
– Ліда, ви сьонні зрання, як нова копійка.
– Та оце ж вирядилась, у клюб йду.
– А шо там показуватимуть?
– Степановна, ви чи здуба впали? Або на сонці перегрілись, їйбо. Ми ж записуємо відео до дня села.
– Та ви шо?
– Еге.
– А шо ви там робитимете? Наче ж Гавриловна вчора поли гарно помила.
– А підійдіть блище.
– Ашотаке? (либицця)
– А хочу вам поправити начьос ззаду! Бо ви язиком довгим то всьо розтріпали (сміється).
– Ну все! Не клопочіцця! Вчора ходила до Тимохвіївни, знахарки
– Це яка?
– Та Клижиха, на Гавронцях Других, попід лісом.
– Аааа! Це та, шо лисицю голими руками задушила, як та гусей крала?
– Еге.
– Так і шо?
– То, каже, зима в Україні не буде вобще холодна. Таке тепле буде, шо й буряк в яму вкидати не спішіть.
– Представляєте, даж погода поздравила путіна з днем народження. Каже: «Ось тобі на рило, а не енергетіческий шантаж, терорист-неудачник!»
У клюбі уключили музики… «А ми тую червону калину підіймемо»… дівчата в одинакових костюмах підіймають руки догори. Червоні пучечки калини виблискують на сонці. Сходяцця в коло, руки попереду навхрест і розводють, навхрест і розводють, нога перед ногу, льовко заплітають. Вірьовочка.
– А як там ваша Машка? Вже за кнурами? Бо вчора верещала, ми вже думали повітряна тревога.
– Та заходилася, шельма. Всі помістки дубові позривала. Тіки ж перестелили.
– Так одвидіть її в нужне місце.
– Та я назиму не хо підсвинків.
– Та не до кнура! На керченського моста треба вашу Машку пустить. Хай там погарцює.
– Та там жеж й живого місця не лишицця. Вона ж прошлий раз і глиці попереломлювала.
– Так ото ж лучче всякої фури з сілітрой. Свиня за кнурами – це ж гормональна хвиля помножена на силу природи плюс емоциональність.
– Формула «успішних успіх» (регоче).
– Буде там їм – ям таких накопа, шо росіянці узнають, шо було до Понтійського царства.
Дівчата юрбою йдуть попід липами, стрічки в коси вплетені, корсетки зельоні, плахти лютенські шахматкою. Бабине літо плямами сонця виграє на одежі. На дівчачих перемовах і гиканнях, перехоплюваннях одна-одну за пояс та за плечі. Дійшли до Степановни з Ахванасівной, шо стояли на шляху. Примовкли. І хором в триголосся: «Драаастуйте!»
Степановна і Фанасівна повільно дали чин й поміж себе тишком:
– Толкові дівчата.
– Та це ж Яременків всі троє.
– Мальовані, як з картини.
– Та матір у них – краса на все село.
– Порода.
Потім вголос до дівчат:
– Здрастуйте.
– Передайте матері, шо я вже вив‘язала, хай заходе.
– А шо ви, Степановна, там вже заходились?
– Та скатертину Яременчиха заказувала. Бо стіл голий – не годицця.
– Та це точно. Три дівки на виданні. А як свати на порозі заявляцця!
– І то правда.
– А ви чули, шо Аксьонов вже пообіщав моста того триклятого одстроїти з кримських матеріалів.
– Це з чого? З темної матерії?
– Та камні ж з неба нападали. Та й гівнами своїми підмажуть.
– Кременчиха, поняли хто?
– Миколаївна, та шо діда свого відмантулила, бо борозду спортив?
– Еге, так ото вчора разом чистили буряк в кагатові, то каже: «Кримським мостом, після того, шо його ото розсунуло, тепер можна доїхати в два шляхи: або до Північного потоку або к лихій годині!»
– Ну умна ж жіночка, нікуди правди діти.
Зза кута почулося відлуння від комори. Хористи на дубках попід ялинами затягнули: «….землю багаааату. І небо твоє голубе, – дві сойки акомпонували до співу, віртуозно здіймаючись вище лип і розтопирюючи хвости, пірнали знов в крони. – Смугляві дівчата і хлопці завзяті. Трудом прослявляють тебе».
В селі на Покрову празникуватимуть Храм, бо воно ж слобода, реєстрові компанійці тут в своє времня «болотяних» строїли. То ми тепер достроюємо.
Діалоги про соцмережі, Арестовича та Монсеррат Кабальє на пів ставки
Горе на весь куток. Якийсь собака побіля вітряка у Фанасівни зозулясту курку роздер. Одне пір’я й зосталося. Пішла ж хоч слід позгрібати, а як верталась біля Гаращенкової кози стріла Степановну. І воно ж слово за слово.
Коза Ася, бо біленька, намотувала припнутим зашморгом по шикарнєйшому шпоришеві такі круги, шо і інопланітяни обзавидуються. І валала, як різана.
– Ви чули, як росіяни називають наші відмінки?
– Ні. А як?
– Падьож.
– Тю.
– І не кажіть. У нас падьож – це кури дохнуть, а у них відмінювання.
– Стиць-пердиць.
Бееееее. Беегегеге. Бееегеге.
– Та заткнешся ти вже, чи як?!!! (Махнула рукой до кози по-італійськи, звернулась до її благоразумія, наче та поніма)
– Учора таке інтересне у твіттері читала.
– А я ж теж там зарєєстрована.
– О, а як вас там найти?
– Stepanоvna_Reyestrova.
– Хм. Оце ви собі ім’я накрутили.
– Нас же Мартини й кличуть в селові, бо дід Мартин був послєдній реєстровий.
– Та ви шо?
– Еге. А ви як зветесь у твітерові?
– LidoFan.
– Як моє лікарство од жилудка.
– Та! Лучче. Я там тим писакам як зайду. Такий «дизбактеріоз» устраюю.
– Так і шо з тим читанням, шо ви казали?
– Та оце: читаю одного військового експерта.
– Це кого?
– Та якось так його зовуть інтересно. Растрапович. Чи Рендомович.
– Арестович?
– Еге! А ви тож його дивитеся?
– Та ви шо? Не фатало. Воно ж експерт ще той, два вершка од горшка. Як не брехне, так не дихне.
– Ой! Ну не знаю, а мені нравицця. Так успокаює. Я даж пилюлю менше принімать стала.
– Так і шо він там знов понабрехував?
– Він ото розказує про російську армію і яких лиганів вони туди назбратали.
Беееееее! Беееееее!
– Та закрий же ти пельку, зараза така. Чи тобі повилазило, шо люди балакають? (Фанасівна до кози з усім серцем промовила, останнім японським предупреждєнієм)
– Так яких ви кажете лиганів?
– Там і гвардії є і ще якісь, та саме інтересне це як він з ОРДЛО назива.
– Як?
– ДНР-овци, ЛНР-овци.
– Шо ото так прямо їх баранами й назива?
– Та я ж кажу.
– Ну мо воно й правда.
– То стопроцентів. Хто ж за ту росію воювати піде? Одні вівці.
БЕЕЕЕЕ! БЕЕЕЕЕЕ!
– Та чи тобі пороблено? Чи не Монсерат Кабальє, на пів ставки тут устроїлася.
– Кажіт, поки та рогата Свєтка Лобода стихла.
– Вчора дивилась по ютубові оцю, як її, Таню Микитенчиху.
– І шо?
– Та уп‘єть клопочецця, шо в Україні інститут репутації не робе.
– Та де ж він не робе? Вона б в селові хоч з місяць пожила, то все б поняла, де воно робе так, шо аж гай гуде.
Мимо пройшов Семен Гаращенків. Ну як пройшов? Проплив. Єсліб не вело, мать, вже на чотирьох повз, а то з присущим іменно йому елегантним викидом ноги попереду. Марширував додомцю.
Степановна дивилась на нього, як на заблудшу душу, Фанасівна – з таким прізрєнієм, як наче у неї сів зір, а очки в галіреї забула.
– І носе ж таких Земля.
– Шо ви кажете?
– Та кажу козу відчипляйте. Хай тому хазяюці хоч лобом фіртку одкриє. Не фатало нам ще тут ДТП на районі.
Прикорень принькнув з землі, і Аська поперла поперед Батька. Не в пекло, канєшно, та защіпку на фіртці цокнула.
Отак воно в селі і є. Кажна собака зна, де лишня курка заблукала, а кожна коза – як фіртки відщипати.
Сашко Козіяр
Мазали хату та частували унікальними стравами: як Краснокутщина вражала Київщину
Історії сільського життя Харківщини. Про деокупацію Херсону
Історії сільського життя Харківщини. Про пошту, раків та енергонезалежну дулю путіну
Старовинне село на Харківщині отримало на день народження незвичайний подарунок