Сільські дороги дочекались капремонту
І, як справедливо зазначають жителі області в соціальних мережах, «коли компанія Ілона Маска Space X відправила на Марс електрокар Тесла під пісню Девіда Боуї, у той час жителі Харківської області все ще не можуть нормально дістатися, наприклад, до Змієва, Слобожанського, Андріївки, Балаклії по дорозі Р78».
Та, схоже, проблемна ситуація з місцевими дорогами в кожному районі області має зрушити з мертвої точки. Понад 650 млн грн отримала Харківщина від держави для утримання та ремонту доріг місцевого значення. У першу чергу гроші підуть на ліквідацію аварійних ділянок та маршрути шкільних автобусів.
– Таких цільових грошей на місцеві дороги Харківщина не отримувала ніколи, – так прокоментував виділення нашому регіону субвенції у 656 млн грн на утримання, експлуатацію та ремонт доріг місцевого значення з Державного дорожнього фонду заступник голови Харківської обласної державної адміністрації Євгеній Шахненко.
Десь ямковий, а десь капітальний
Державний дорожній фонд, який було створено в рамках реформи місцевого самоврядування минулого року, запрацював 1 січня 2018-го. На попередній сесії облради у грудні на Харківщині створили і свій Дорожній фонд. Департамент капітального будівництва Харківської облдержадміністрації вже прийняв місцеві дороги на баланс, і кожна з них отримала свій паспорт. При Департаменті капбудівництва створено Службу автомобільних доріг, яка тепер займатиметься обслуговуванням місцевих доріг.
Надходження з державних дорожніх зборів розподілятимуть так: 35 % зборів спрямовуються на місцеві дороги і розподіляються по областях (14 млрд грн цього року), 60 % спрямовуються на ремонт і утримання доріг державного значення, 5 % – на гарантування безпеки і заходи транспортної інспекції.
Призначені Харківщині 656 млн грн уже на місці пропорційно розподілять між 27 районами відповідно до протяжності доріг. У першу чергу ремонтувати обіцяють найбільш зруйновані ділянки покриття і дороги, якими проходять шкільні маршрути. До прикладу, відомо, що Сахновщинському району, який має одну з найбільших протяжностей, з цих грошей виділять 29 млн грн, і 15 мільйонів з них підуть на поточний ремонт, а решта – на утримання та обслуговування доріг. Крім того, з 656 млн грн приблизно 20 млн грн може забрати ремонт мосту через річку Мжа у Змієві.
– До кожної дороги в районах потрібно підходити індивідуально. Насамперед ми приділятимемо увагу аварійним ділянкам. Тому десь це буде ямковий ремонт, а десь капітальний – ділянками по 300–400 метрів, – сказав Євгеній Шахненко й додав, що зараз об’єкти визначають спільно з керівництвом районів, а ще проводяться тендерні процедури, що визначають виконавців робіт.
Понад сто кілометрів місцевих доріг
Загалом капітально, з повною заміною основи і покриття дороги, цього року планують відремонтувати близько 112 км місцевих доріг із 7000 км.
На запитання, де в першу чергу розпочнуться ремонти, Євгеній Шахненко відповів, що цього року у планах – закінчити ремонти дороги Харків – Охтирка – Суми по території нашої області, ділянок на дорозі Чугуїв – Куп’янськ – Мілове, Харків – Ізюм – Чугуїв (до кордону з Донецькою областю), дороги в бік Вовчанська. Продовжиться ремонт дороги Мерефа – Лозова – Павлоград. Належну увагу звернуть і на шляхи Харків – Безлюдівка – Зміїв – Балаклія, Зміїв – Мерефа, Зміїв – Таранівка. У планах ремонти трас між Печенігами та Великим Бурлуком, напрямку від Ростовської траси в бік Борової на Гороховатку.
Продовжать удосконалювати дорогу Дергачі – Козача Лопань. Минулоріч, за словами Євгенія Шахненка, за рахунок держкоштів та митних платежів по дорозі зробили небагато, але найважчу ділянку у 2,5 км (суцільна поверхня, у два шари асфальту) відремонтували. Цьогоріч на цю дорогу заплановані ще близько 12 млн грн, що дозволить відновити ще 3–4 км.
Пріоритетним цього року залишається і шлях Мерефа – Лозова – Павлоград, на який уже витрачено близько 60 млн грн і планують виділити майже стільки ж (відремонтовано ділянки по селах Таранівка, Безпалівка, під’їзду до Первомайського).
Крім субвенції з Державного дорожнього фонду, на ремонт сільських доріг спрямовуватимуть гроші і з інших джерел. Як-от, субвенції з державного бюджету на розвиток територіальних громад.
– Керівники громад намагаються спрямовувати їх на дороги. Наприклад, Роганська ОТГ спрямувала на ремонт доріг усі 5 млн грн субвенції на тергромаду, – розповів Євгеній Шахненко. – Сьогодні в керівників районів
є розуміння важливості цього питання і відповідні кошти в місцевих бюджетах. Так, якщо у 2016 році співфінансування ремонтів доріг з місцевих бюджетів області склало 45 млн грн, то у 2017-му – вже близько 60 млн грн.
Вдосталь чи мало
За словами Євгенія Шахненка, нині в середньому вартість капітального ремонту одного кілометра дороги складає 6 млн грн. Але все залежить від ширини шляху, тому, наприклад, вартість кілометра місцевих доріг менша – до 4 млн грн.
А тепер порахуємо: якщо капремонт одного кілометра дороги (із вкладанням двох шарів асфальту) тягне на 4 млн грн, то виходить, що 656 млн грн (якщо всі гроші витратити на капітальний ремонт) вистачить усього на 164 км сільських доріг (а їх, нагадаємо, маємо 7000). До прикладу, якщо виділені Сахновщині 15 млн грн спрямувати тільки на капремонт, то цим можна забезпечити всього 3,5 км. Сума 656 млн грн видається вже не такою і великою, щоправда, у минулі роки і цього не було.
Подає надію те, що з кожним роком фінансування ремонтів доріг зростає. Для порівняння, у 2017-му на дорожній фонд області з різних джерел було виділено 1,4 млрд грн, у 2016-му – близько 300 млн грн. Цього ж року на шляхи як місцевого, так і державного значення з різних джерел планують спрямувати близько 2,8 млрд грн. Це і гроші з Дорожнього фонду, і цільові субвенції, гроші з місцевих бюджетів, а також надходження від митних платежів.
Нині ж Служба автомобільних доріг Харківської області проводить торги на утримання і експлуатацію доріг. У середині березня матимемо переможців щодо обслуговування та поточного ремонту доріг. Старт же ремонтів сільських доріг намічено на березень-квітень.
Контролюватимуть якість виконаних робіт сертифіковані працівники технічного нагляду. У кожному районі працюватимуть громадські інспектори, яких ввели на рівні радників голів райдержадміністрацій. ХОДА домовилася, що без їх участі дороги не прийматимуть.