Пенсіонери стали на захист своїх пільг
З правом, але безправні
Наприкінці 2017 року в багатьох маршрутках, які курсують у Мерефі (Харківський район), з’явилося оголошення про те, що автоперевізники безкоштовно возитимуть тільки шість категорій громадян, а саме: інвалідів війни 1, 2 і 3 груп, учасників бойових дій (АТО), дітей з багатодітних сімей, учасників ліквідації аварії на ЧАЕС 1 та 2 категорій, дітей-інвалідів, а також інвалідів 1 і 2 груп. Пояснювалося таке рішення тим, що в Держбюджеті-2018 компенсацію проїзду пільгового контингенту не передбачено.
– Я живу в селі Утківка, це близько 4 км до Мерефи (Мереф’янська ОТГ). 625-ю маршруткою в Мерефу їздить багато пенсіонерів, багато кому потрібно в лікарню. По місту вартість проїзду 7 грн, до Харкова – 18 грн. Наприкінці минулого року в нашому автобусі з’явилося оголошення, що перевізники безкоштовно перевозитимуть лише кілька категорій пільговиків, і серед них не було пенсіонерів. На папірці жодного підпису, печатки тощо, – розповіла кореспонденту «СК» 68-річна ветеран труда Галина Легеза.
Фото: Facebook/Мереф'янська альтернатива
Після Нового року водії від слів перейшли до дій – почали вимагати з пенсіонерів плату за проїзд. І літні люди або виходили, або платили. Були такі, хто відмовлявся платити, але всю дорогу вислуховував грубі образи на свою адресу.
– 9 січня я і ще кілька моїх односельців їхали з Мерефи в Утківку, водій у грубій формі почав вимагати з нас оплату за проїзд, або щоб ми виходили. Ми йому намагалися пояснити, що це незаконно. І той папірець (оголошення), що в нього висить, не має жодної сили. Він почав розповідати нам, що тут він господар, проте представитися відмовився, – згадує випадок пані Галина. – До своєї зупинки ми таки доїхали, але всю дорогу змушені були вислуховувати лайку. Коли вийшли, записали державний номер автобуса та написали заяву в поліцію.
На неправомірні дії перевізників пасажири скаржилися не тільки в поліцію. У Мерефу з перевірками приїжджали й співробітники Укртрансбезпеки.
– Сьогодні до нас надходить лавина скарг щодо перевезення пільгового контингенту. На всі звернення реагуємо, відправляємо рейдові перевірки. Складаються акти і виносяться штрафи порушникам, – повідомив «СК» начальник управління Укртрансбезпеки у Харківській області Євген Шатохін. – В односторонньому порядку керівництво ПП «Мереф’янське АТП», ФОП Сітова Т. Г., ФОП Корнієнко А. М., ФОП Стахорській Ю. В. відмовилися перевозити пільговий контингент, тим самим порушили українське законодавство. Відповідно до закону, пенсіонери також належать до пільгової категорії, яка має право на безкоштовний проїзд.
Будь у курсі
На неправомірні дії перевізників можна поскаржитися, зателефонувавши на гарячу лінію управління Укртрансбезпеки у Харківській області: (057) 705-67-50, 705-67-30. Або відправити листа за адресою: Харків, площа Свободи, 5, Держпром, 6 під’їзд, 7 поверх, каб. 42.
Пікет під стінами мерії
Галина Легеза і багато інших пенсіонерів Мереф’янської ОТГ вирішили відстоювати свої законні права й звернулися по допомогу до місцевих активістів.
– У перших числах січня до нашої громадської організації почали телефонувати люди з проханням допомогти з вирішенням ситуації пільгового перевезення, – розповіла кореспонденту «СК» активістка громадської організації «Мереф’янська альтернатива» Тетяна Осьмак. – 4 січня ми виїхали подивитися, що відбувається на маршрутах. Зняли відео, як пенсіонерів не пускали в автобус. На вечір записалися на прийом до заступника голови Мерф’янської ОТГ Світлани Рудницької. На цей прийом прийшли й пенсіонери.
9 січня мерію пікетували вже близько 300 чоловік. Під час протесту було складено резолюцію, під якою свої підписи поставили 265 пенсіонерів. У документі було чотири вимоги, основна з яких – відновлення права пільговиків на безкоштовний проїзд у громадському транспорті.
За словами протестувальників, міський голова Веніамін Сітов обіцяв розглянути резолюцію до 11 січня 2018 року.
Фото: Facebook/Подслушено Мерефа
11 січня відбулася друга зустріч обурених пасажирів з міською владою. Заступник міського голови Світлана Рудницька запропонувала ввести талони на проїзд для пільговиків та повідомила, що на 100 % компенсацію пільгового проїзду потрібно понад 129 млн грн. Наразі виділено лише 500 тис. грн – це близько 70 грн на рік на одну особу.
Згодом на офіційному сайті Мереф’янської ОТГ з’явилася інформація, що у громаді майже чверть населення – пільговики (7158 осіб з 25 700 осіб станом на 01.11.2017 року). Із 2016 року повноваження стосовно компенсації пільгового проїзду передано органам місцевого самоврядування, тож місту потрібно 9,5 млн грн.
– За попередніми розрахунками, мінімальна сума компенсації на 2018 рік складає 9 млн 500 тис. грн, яку ми пропонуємо передбачити у «Програмі соціального захисту населення Мереф’янської міської ради на 2018–2020 роки». На момент прийняття цієї Програми на ці цілі виділено лише 500 тисяч гривень, – зазначив Мереф’янський міський голова Веніамін Сітов.
За словами мера, уже два роки перевізники зазнають значних збитків від того, що місцевий бюджет не в змозі компенсувати їх втрати від перевезення пільговиків. Через що знижується рівень заробітної плати, тому водії, слюсарі та механіки звільняються. Людей не вистачає, і керівники перевізних підприємств змушені брати на роботу тих людей, яких раніше звільняли за різні порушення.
Фото: merefyanska.gromada.org.ua
У той же час Веніамін Сітов підкреслив, що міська рада в його особі ніяких пільг не скасовувала і скасовувати не має права, оскільки вони визначені законодавством України.
В офіційному зверненні міського голови знову пролунала пропозиція щодо введення талонів, він пропонував розглянути це питання 26 січня на сесії Мереф’янської міськради.
Однак профільна комісія депутатів цієї пропозиції не підтримала. І на сесії більшість депутатів підтримала рішення запланувати у програмі соціального захисту населення суму в 9,5 млн грн. При цьому суму планують коригувати з урахуванням пропозицій комісії, яка досліджуватиме пасажиропотік.
Сусідські справи
Питання виплати компенсації перевізникам (ПП «Транс-сервіс», ПП «Мереф’янське автотранспортне підприємство», ФОП Кухлєєв О. В. та ФОП Сітова Т. Г.) нещодавно порушувалося і у Зміївському районі. Районний бюджет не в змозі в повному обсязі повертати кошти автоперевізникам, які здійснюють перевезення громадян-пільговиків, тому голова РДА виступив з пропозицією до місцевих рад – виділити субвенцію, розмір якої буде розраховано пропорційно до кількості пільговиків у кожній конкретній раді. Про це йдеться на офіційному сайті Зміївської райдержадміністрації.
– За відсутності фінансування з державного бюджету з 2016 року ми не повертаємо автоперевізникам кошти в повному обсязі. І борги цього року будуть ще більшими, якщо ми не знайдемо вихід. Усі пропозиції перевізників, що обслуговують наш район: про квитки для громадян пільгових категорій, встановлення пільгових днів чи зменшення кількості категорій – ми відкинули, оскільки вони не є юридично правильними, – наголосив голова Зміївської РДА Віталій Кошеленко.
Наступним кроком керівництва району буде розробка проекту про порядок відшкодування втрат автоперевізниками за перевезення пільгового контингенту та винесення на розгляд депутатів цього рішення.
А от у Зачепилівському районі всі питання з перевізниками вже вирішено. На території району їх два, і витрати на компенсацію проїзду пільгових категорій громадян покриватимуться з двох бюджетів – районного та Зачепилівської об’єднаної територіальної громади. Минулого року сума компенсації склала близько 180 тис. грн.
У тему
За даними Департаменту економіки та міжнародних відносин ХОДА, у Харківській області близько 1 мільйона пільговиків. Зняти всі питання і суперечки щодо обліку пільгового пасажиропотоку могло б упровадження електронного квитка.
На міжміському та приміському автомобільному транспорті Харківщини електронний
контроль планують впровадити з червня 2018 року. Про це 22 грудня 2017 року під час зборів Асоціації органів місцевого самоврядування
Харківської області повідомляв начальник Управління з питань розвитку транспортної інфраструктури, торгівлі та фінансових ресурсів Департаменту економіки і міжнародних відносин ХОДА Володимир Наконечний.
За його словами, це допоможе навести лад у пільгових перевезеннях – облікувати людей, які мають пільги, та реально побачити кількість поїздок, які використовують пільговики, і скільки потрібно коштів органам місцевого самоврядування для відшкодування.
Юлія Міронюк
Смартфон з нуля: у Харкові літніх людей вчать «правилам життя» у цифровому світі
Рада поважних громадян запрацювала у Дергачівській громаді
Кого з пенсіонерів можуть позбавити пенсій у 2025 році
Кого з пенсіонерів можуть позбавити 2300 грн виплат