Знищена краса: Будинок нерухомості – колишній прибутковий будинок купця Піотровського в Харкові
Прибуткове місце
Павлівська, або Торгова площа з давніх-давен була серцем торговельного життя Харкова. Ще з тих часів, коли поруч проходили оборонні укріплення, тут розташовувався головний базар міста, на площі проводили Покровську та Успенську ярмарки – власне, саме тому її і найменували Торговою.
У другій половині XVIII століття на південно-східному розі Університетської вулиці відкрили поштовий двір. Поруч з ним знаходилися верстовий стовп у вигляді обеліска з двоглавим орлом і лобне місце. Біля стовпа зачитували урядові укази та оголошення і до 1830 р. здійснювали громадські покарання. Засуджених прилюдно били батогами, сікли різками, виривали ніздрі. У народі тоді площу називали Лобною.
У першому десятиріччі ХХ століття це був центр міста – і торговельний, і готельний – тільки навколо перехрестя рогу Павлівського майдану (так згодом стала називатися Торгова площа) з Університетською вулицею знаходилося двадцять готелів різних рівнів комфорту. В центрі майдану стояв павільйон зупинки конки, а пізніше – електричного трамвая.
На розі Університетської вулиці та Павлівського майдану сторону ділянки з боку площі займали два двоповерхові будинки, які належали дворянській родині Венедиктових. Ця нерухомість приносила непоганий прибуток, але за невідомих обставин у 1911 році в неї з’являється новий власник – харківський купець Адам Піотровський.
Він вирішив збільшити дохід від придбаної власності, а тому замовив міському архітектору Борису Корнієнку капітальну реконструкцю з розбудовою на чотири поверхи. За задумом купця, тут мав з’явитися новий прибутковий будинок.
Сьогодні в Харкові можна нарахувати десятки, а то й сотні старих будівель, які свого часу виконували функції так званих прибуткових будинків. Перші такі будинки почали з’являтися в Харкові в середині ХIХ століття, а вже на початку ХХ – в нашому місті налічувалося понад двісті прибуткових будинків на всіх стратегічно вигідних вулицях міста.
Це були багатоквартирні житлові будинки, які будували спеціально для здачі квартир в оренду. Як правило, кожен будинок мав своє унікальне архітектурне виконання – і чим розкішніше було його оздоблення ззовні та чим більше зручностей усередині, тим більше коштувала оренда такої квартири.
Перші поверхи таких будинків були комерційними, решта– житловими. Власниками (та й орендарями) таких будинків були як приватні особи, так і різні організації.
Купець Піотровський розрахував усе правильно: його прибутковий будинок мав приносити хороший прибуток, тому що знаходився в дуже непоганому місці. Сподіваючись на це, купець у 1911 році замовив архітектору проєкт сучасного та по-багатому оздобленого будинку, який мав залучати заможну публіку.
Стильно та зі смаком
Архітектор Борис Корнієнко був на той час відомою у Харкові людиною. Він мав хорошу освіту – закінчив Інститут цивільних інженерів у Петрограді, після чого переїхав до Харкова і прожив тут до кінця життя. З 1899-го по 1912 рік обіймав посаду Харківського міського архітектора.
Будинки його авторства, які прикрашали центральні вулиці міста, й досі добре відомі харків’янам – ломбард (нині Історичний музей), будинок по вул. Сумській, 6, фізмат-ліцей № 27, Суздальські торговельні ряди, театр-цирк Муссурі та багато інших. Деякі з них є пам’ятками архітектури.
Для прибуткового будинку Піотровського архітектор запропонував дуже цікаве рішенні. Він запроєктував будівлю з червоної цегли, яка мала асиметричний периметр з оштукатуреними зовнішніми фасадами та скошений зовнішній кут і еркер у центрі в стилі українського модерну.
На цокольному поверсі розташовувся ресторан, над яким розмістився готель «Імперіал» – третій з першокласних на Торговій площі після вишуканих «Асторії» та «Гранд-Отелю».
Елегантний та вишуканий прибутковий будинок Піотровського прикрасив собою Павлівський майдан у 1912 році, але власник і архітектор не довго раділи, бачачи його. Борис Миколайович Корнієнко помер у 1916 році на 43-му році життя, а після жовтневих подій 1917 року великий та гарний будинок у центрі міста нова більшовицька влада пристосувала для власних потреб.
Селянський будинок та центр українства
На початку 1920-х років у колишньому будинку Піотровського, окрім житла для приїжджих у місто селян, розмістилося видавництво газети «Селянська біднота» (з 1921 року – «Селянська правда»). Назву готелю «ІМПЕРІАЛ» на еркері змінили на «ЦЕНТРАЛЬНИЙ СЕЛЯНСЬКИЙ БУДИНОК», на фронтоні якого з’явилася радянська символіка, а під нею, як визначив архітектор Владислав Прилуцький, саме тоді в ніші-люкарні було встановлено невелике погруддя Кобзаря в кожусі і селянській шапці.
Харків на той час поступово ставав центром літературно-мистецького життя, чому сприяли столичний статус, наявність центральних видань та видавництв, які стали місцем праці багатьох відомих і молодих літераторів. І як наслідок – ішло формування літературних організацій з різними художньо-ідеологічними програмами. Першою була Спілка революційних селянських письменників «Плуг», заснована у травні 1922 року на літературному зібранні саме в цьому будинку, який тоді мав офіційну назву «Всеукраїнський Селянський будинок». Ідеологом і незмінним головою «Плуга» виступив Сергій Пилипенко, редактор «Селянської правди», який мешкав з родиною тут же, на третьому поверсі.
У Селянському будинку вирувало українське літературне життя: у просторе напівпідвальне приміщення щотижня на літературні вечірки – уславлені «плужанські понеділки» – збиралося від 50 до 100 чоловік. Тут під головуванням «папаші» Пилипенка «перевіряли свої твори на «масі», крім «плужан», і інші майбутні видатні українські літератори – Павло Тичина, Микола Хвильовий, Григорій Косинка, Остап Вишня, Володимир Сосюра, Василь Еллан-Блакитний, Майк Йогансен, Гнат Хоткевич та інші.
Читайте також: Про життя, смерть та повернення із забуття письменника Сергія Пилипенка
Але в лютому 1929 року відбулася фатальна зустріч Сталіна з провідними письменниками в рамках Тижня української культури, серед яких були Пилипенко і Хвильовий. Письменники порушили багато незручних тем, зокрема про другорядне ставлення до української культури. Того ж року більшовики поклали край українізації, відкривши кампанію проти «української націоналістичної контрреволюції». Під приводом боротьби з бюрократизмом та порушеннями трудової дисципліни почалися тотальні чистки державних структур. Відбулась і чистка «Плуга», після якої склад організації спочатку зменшився на чверть, а у 1932 році взагалі ліквідували. Часопис «Селянські вісті» змінив назву на «Радянське село», а редактора Сергія Пилипенка з оточенням звинуватили у «правому опортунізмі» і репресували.
Літераторів змінили колгоспники, а сам Селянський будинок зазнав змін. Його вигляд максимально спростили: з фасадів зникли притаманні модерну елементи архітектурного декору – маскарони, фризи, розетки, обрамлення вікон, верхівка фронтону. Зрозуміло, що для цього було знайдено пояснення, адже в архітектурі панував новий стиль – аскетично-динамічний конструктивізм, і навколо стали з’являтися будівлі, побудовані в цьому стилі – наприклад, універмагу ХАТОРГ (потім мав назву ЦУМ).
Від пошти до БТІ
Будівлі Селянського будинку пощастило – вона не постраждала під час Другої світової війни, хоча навколо неї були руїни. Тимчасово, поки йшла реконструкція Головпоштамту на Привокзальному майдані, тут розмістили головну пошту Харкова, а згодом було поштове відділення. Провели кілька ремонтів, і в результаті будинок став зовсім не схожим на той, яким був на початку свого існування.
А в 1992 році після реконструкції його зайняло Харківське бюро технічної інвентаризації, а в частині першого поверху розташувалися магазини. В 1998 році на фасаді колишнього Селянського будинку було встановлено меморіальну дошку Сергію Пилипенку. Його карбований профіль ніби з уламків, на які молох тоталітаризму розбив життя цієї людини, створила молодша дочка письменника, Міртала, яка нині живє в США.
У 2016 році було вирішено провести капітальну реконструкцію з реставрацією первинного вигляду фасадів, таким чином відродивши притаманний цьому будинку стиль українського модерну. Вона тривала чотири роки.
Автором проєкту відновлення фасаду став відомий харківський архітектор-реставратор Володимир Новгородов.
«Розробці проєкту передувала робота з пошуків історичних матеріалів, що стосуються початкового зовнішнього вигляду будівлі, вивчення творчості Б. М. Корнієнка, пошуку аналогів деталей у його харківських витворах. Вивчалися залишки штукатурної обробки фасадів, фарбування, стильові особливості, властиві харківському модерну, пророблялися ескізи втрачених балконів, ліпнини, майоліки», – розповідав він.
Автор проєкту не приховує, що не все було досягнуто – далась взнаки недостатня підготовка сучасних архітекторів і будівельників до такого роду завдань. Але в цілому вдалося повернути колись майже повністю втрачений образ цієї важливої для архітектури Харкова споруди.
Внутрішній об’єм будівлі було спроєктовано заново та значно збільшено; також був надбудований мансардний поверх.
23 серпня 2020 року на майдані Павлівському, 4 після чотирирічної реконструкції Будинок нерухомості було відкрито. А через два роки, 27 серпня 2022 року, будівлю було пошкоджено потужним ударом російської ракети С-300. Будинок втратив скління, а уламки ракети пошкодили фасад.
Раніше ми писали також про те, як росіяни завдали удару по Палацу культури «Залізничник»
Читайте також:
Знищена краса. Історія Будинку рад у Харкові
Перевершили фашистських загарбників: в Ізюмі обстежили знищені росіянами пам'ятки архітектури
На Краснокутщині мріють залучити науковців для дослідження «Співочих терас» (фото)
Замість старовинного оздоблення – купа сміття: експерт про наслідки обстрілу центру Харкова
Ворог знищує старий Харків: наслідки влучань на старовинній «вулиці особняків»