Чому слід придивитися до нового Бюджетного кодексу
Особливі механізми
У Києві почули голос місцевих громад. Приймаючи зміни до Бюджетного кодексу України, врахували побажання регіонів і подовжили у 2016 році фінансування навчально-виховних комплексів I ступеню, дитячих садків, клубів і бібліотек з бюджетів сіл, селищ та міст.
Річ у тому, що з 1 січня 2016 року закінчується строк дії пункту 20 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу, який передбачав особливий механізм фінансування органів місцевого самоврядування та закладів соціально-культурної сфери в селах, селищах і містах районного значення (за рахунок трансфертів з районного бюджету). У зв’язку з цим сільські, селищні та міські ради в масовому порядку почали отримувати від райдержадміністрацій листи з вимогою розглянути на своїх чергових сесіях питання про передачу закладів культури та освіти з комунальної власності у спільну власність територіальних громад районів. Окремо попередили працівників бюджетних установ про зміну трудових відносин, через що в колективах виникало соціальне напруження.
– Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування, яку очолює Сергій Чернов (голова Харківської обласної ради. – Ред.) і Харківська асоціація місцевих рад просили Кабмін та Верховну Раду зберегти на 2016 рік діючий у 2015 році порядок фінансування закладів культури та дошкільних закладів за рахунок субвенцій з районних бюджетів, – пояснює голова постійної комісії з питань бюджету Харківської обласної ради Людмила Немикіна.
26 листопада Верховна Ради внесла відповідні зміни до Бюджетного кодексу, якими передбачено, що за зверненням сільської, селищної і міської рад районна рада приймає рішення про передачу коштів у вигляді міжбюджетних трансфертів на фінансування бюджетних установ. Обсяги трансфертів визначаються за формулою, що затверджується районною радою, їх сума не може бути меншою, ніж у 2015 році. При цьому з діючого у 2015 році положення виключено п. 1 ч. 1 ст. 88 щодо врахування видатків на утримання органів місцевого самоврядування при визначенні обсягу субвенції з районного бюджету.
Показники місцевих бюджетів у районі формуються районними державними адміністраціями, які розглядатимуть у встановлені Законом терміни (один місяць) звернення сільських, селищних, міських (районного значення) рад. Проте через обмеженості фінансового ресурсу районного бюджету можуть виникати проблеми із затвердженням обсягів субвенції на утримання бюджетних установ із сільських, селищних і міських бюджетів. Через неврахування витрат на управління, власних коштів окремих сільських рад взагалі не вистачить навіть на заробітну плату працівникам сільської ради. За попередніми даними, таких у Харківській області може бути до 20 відсотків від загальної кількості.
– Після виборів до місцевих рад змінилися понад половина сільських, селищних і міських голів, тому їм сьогодні потрібно активно включатися в роботу, писати відповідні звернення до районних рад для отримання міжбюджетних трансфертів. До 25 грудня потрібно прийняти всі місцеві бюджети, – зазначає Людмила Немикіна.
Якщо раніше виділення трансферту відбувалося автоматично, то зараз обов’язково необхідне звернення від сільських, селищних та міських рад до районної ради.
На користь громад
Окрім цього, 26 листопада Верховна Рада зробила перший крок до врегулювання питань державної реєстрації об’єднаних громад. Депутати в першому читанні 246 голосами ухвалили проект Закону України № 3106 «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей державної реєстрації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб».
Цей законопроект і прийнятий раніше Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» практично розв’язують усі питання для того, щоб новостворені об’єднані територіальні громади могли працювати.
На сьогодні в Україні необхідно перереєструвати 159 сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та, відповідно, 159 їх виконавчих комітетів. Також треба зареєструвати припинення діяльності приблизно 1200 місцевих рад. У Харківській області наразі відбувається створення Старосалтівської об’єднаної громади.
Джерела фінансування
Ще одним прийнятим Законом – № 2983 – Верховна Рада передала місцевій владі повноваження для реєстрації бізнесу. Цей законопроект уніфікує процедуру державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань і фізосіб-підприємців, запроваджує принцип екстериторіальності в межах усієї України, запроваджує можливість подання електронних документів для реєстрації, скорочує перелік документів для реєстрації, скорочує перелік адмінпослуг за рахунок скасування щорічного підтвердження та щорічного подання фінзвітності. Також зазначений законопроект скасовує паперові виписки та установчі документи і запроваджує їх отримання в електронному вигляді через Портал електронних сервісів. Крім того, цей проект закону передбачає створення єдиного реєстру на базі вже існуючих: Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, Єдиного ліцензійного реєстру, Реєстру документів дозвільного характеру, Єдиного реєстру громадських організацій, Реєстру громадських об’єднань та Єдиного реєстру підприємців, стосовно яких порушено справу про банкрутство.
А завдяки прийнятому Закону № 2981 місцеві бюджети наповнюватимуться ще й за рахунок реєстрації нерухомості. Прийнятий документ здійснює перерозподіл надходжень державного та місцевих бюджетів у зв’язку з передачею органам місцевого самоврядування та місцевим держадміністраціям повноважень з надання адміністративних послуг у сферах державної реєстрації прав на нерухоме майно.
Законом включається до доходів міст районного значення та сільських бюджетів збір на держреєстрацію нерухомого майна, плата за скорочення термінів надання відповідних послуг.
Крім того, до доходів бюджетів міст обласного значення, райбюджетів включається плата за скорочення термінів надання послуг у сфері держреєстрації нерухомого майна та реєстрацію юросіб.
Юлія Міронюк, кореспондент