Підписка на розсилку

Хочу отримувати головні новини:

Сергій Чернов: Головне не назви, а фінансування делегованих державою повноважень

Promo
08.12.2020 10:36
Фото: oblrada.kharkov.ua
Фото: oblrada.kharkov.ua
Голова Харківської обласної ради застеріг про складні питання, з якими вже найближчим часом можуть зіткнутися органи місцевого самоврядування.

Місцеве самоврядування відіграє одну з головних ролей у процесі реформи децентралізації. Багато складних питань самоврядовцям доводиться розв’язувати під час своєї роботи, а через недосконалість законодавства чимало викликів їм доведеться подолати вже в умовах нового адміністративно-територіального устрою.
За словами голови Харківської обласної ради Сергія Чернова, країна в силу різних причин так і не дійшла до другого етапу реформи, який ще у 2014 році був визначений Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

– Немає чіткої ресурсної бази для забезпечення повноважень органів місцевого самоврядування та не сформовані їх виконавчі органи. Це все мало б бути закріплено у Конституції, разом з тим утворені громади також не зафіксовані в Основному законі, – наголосив Сергій Чернов у ході зустрічі з колегами на урочистому прийомі з нагоди Дня місцевого самоврядування.

Разом з цим він зазначив, що головне – не визначення та назви, а повноваження. А з цим є проблеми, зокрема, з фінансуванням повноважень. На думку Сергія Чернова, якщо б у Конституції було записано, що держава фінансує і забезпечує делеговані повноваження, то ставлення до місцевого самоврядування було б дещо іншим.

Також голова Харківської обласної ради застеріг про ризики, які можуть виникнути вже найближчим часом у новостворених громадах та в радах різних рівнів, зокрема, в радах укрупнених районів. Передусім – це проблеми з фінансуванням. Нагадаємо, в 2020 році на Харківщині з’явилося 56 територіальних громад та сім укрупнених районів.

– Ми бачимо зокрема, що податки та збори з районного рівня намагаються до кінця року забрати, примусово передати до липня 2021 року до районних рад укрупнених районів майно, що є спільною власністю. А з урахуванням дефіциту державного бюджету зменшаться галузеві субвенції, що унеможливить у повному обсязі фінансування навіть соціальної інфраструктури. Тож погіршиться якість надання послуг, унаслідок чого й рівень життя у громадах, – підкреслив Сергій Чернов.

Тому він закликав об’єднати зусилля для того, щоб відстояти вплив та можливості місцевого самоврядування. Сергій Чернова наголосив, що від кожного, хто працює у місцевому самоврядуванні, залежать перспективи розвитку регіону і долі людей.

Нагадаємо, є ряд законотворчих змін, який дуже необхідний для повноцінного функціонування громад та районів в умовах нового адміністративно-територіального устрою. Так, з нетерпінням самоврядовці чекали на прийняття законопроєкту № 3651-д, який дає можливість врегульовувати питання правонаступництва комунального і державного майна, бюджетних ресурсів, прав та зобов’язань.

Багато хто з експертів наголошував на необхідності його прийняття ще до виборів 25 жовтня 2020 року. Однак процес затягнувся. Верховна Рада прийняла документ 17 листопада, а Президент України підписав 4 грудня. Набув чинності законопроєкт лише 6 грудня.

Тож тепер керівникам і депутатам новостворених районів і громад треба буквально за два-три тижні прийняти багато важливих рішень, пов’язаних з повноваженнями, бюджетами, комунальним майном та кадровими рішеннями. Крім того, до кінця року мають почати працювати районні державні адміністрації у нових районах. Вирішення всіх цих питань потребує часу та чималих зусиль.

Якщо законопроєкт № 3651-д вже набрав чинності, то № 4100 (він вносить зміни до Бюджетного кодексу в частині наповнення бюджетів укрупнених районів) ще навіть не розглядався на пленарному засіданні Верховної Ради, хоча профільний комітет на початку листопада допрацював та схвалив цей документ. За словами Сергія Чернова, у законопроєкті 4100 є «вузьке місце» для бюджетів укрупнених районів – новостворені райради матимуть податки виключно від комунальних підприємств та їх прибутків. А цього для повноцінного функціонування укрупнених районів замало. Потрібно хоча б на один бюджетний рік залишити в районних бюджетах постійні податки.

У Харківській обласній раді запевняють, що сам на сам зі складними завданнями самоврядовці регіону не залишаться. Облрада разом з обласною Асоціацією органів місцевого самоврядування консультуватимуть, надаватимуть роз’яснення та навчатимуть новостворені органи місцевого самоврядування правильно формувати  свої бюджети.

Читайте також: Сергій Чернов прокоментував інформацію про посадові пропозиції в новій обласній раді

Підписуйтесь на Google News

Щоб бути у курсі останніх новин Харківщини та громад.

Підписатися