Тепер у законному полі: що змінилось у роботі старост
Не менше 500 жителів в окрузі
Після створення територіальних громад в Україні назріло питання правового урегулювання діяльності старост та округів. Зокрема, поза законодавством опинилося чимало практичних питань, які стосувалися утворення старостинських округів, призначення старост та їх можливість поєднувати посаду з іншою діяльністю.
Унормувати ці та інші проблемні моменти має на меті Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост», який набрав чинності 1 серпня.
За словами керівниці Харківського регіонального офісу Програми «U-LEAD з Європою» Оксани Черкас, новий закон включає до компетенції сільських, селищних, міських рад повноваження з утворення старостинських округів, затвердження Положення про старосту, а також затвердження на посаду та його звільнення.
– Це означає, що відтепер усі без винятку сільські, селищні, міські ради мають зазначені повноваження. До внесення цих змін ці повноваження мали тільки сільські, селищні, міські ради об’єднаних територіальних громад, утворених добровільно (відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»), – розповіла керівниця офісу.
Окрім цього, новий закон урегульовує питання статусу старост, виконуючих обов’язки старост, надає можливості мати очільників округів і в містах, які не є адміністративними центрами. Місцеві ради отримали можливість затверджувати Положення про старост.
Також важливим є правове регулювання питання створення старостинських округів, зокрема з’явився новий критерій щодо мінімальної кількості жителів. Так, відповідно до Закону, кількість людей в окрузі має бути не меншою ніж 500 жителів.
– У тримісячний строк з дня набрання чинності цього Закону громади мають привести старостинські округи у відповідність. Це означає, що округи мають бути збільшені. Зокрема, мені відомо про 24 старостинські округи або території юрисдикції старости з чисельністю населення, меншою ніж 500, у Харківській області. Проте це інформація не по всіх громадах області, – розповіла Оксана Черкас.
За словами експертки, важливо, щоб укрупнення старостинських округів не вплинуло на якість послуг для жителів віддалених сіл. Так, одним із варіантів є організація в громадах мобільних ЦНАПів, створення віддалених робочих місць, проведення виїзних прийомів фахівцями ради.
Читайте також: Тетяна Єгорова-Луценко очолила Асоціацію органів місцевого самоврядування Харківщини
Громадські обговорення – обов’язок
Відповідно до законодавчих новацій, кандидатура старости тепер обов’язково має обговорюватись з місцевими жителями. Тобто перед тим, як затвердити кандидатуру старости на сесії ради, громада має попередньо організувати громадські обговорення та запитати думку жителів. За словами керівниці Харківського регіонального офісу, раніше староста вже обирався жителями округу на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Проте потім цю норму замінили, і старости затверджувалися сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Таким чином, думка людей не враховувалась.
– Проте зараз кандидатуру старости, як і раніше, пропонує голова громади. Але перед цим обов’язковим є проведення громадського обговорення. Навіть більше, кандидатура має отримати відповідну підтримку жителів, – зазначила Оксана
Черкас.
Так, зокрема, якщо в окрузі проживає до 1500 осіб, підтримати старосту мають більше 20 % жителів від загальної кількості. У разі якщо кількість жителів в окрузі сягає від 1500 до 10 тисяч – кандидатура старости має набрати більше 17 % голосів. Більше 14 % голосів має отримати претендент на старостинське крісло, якщо в окрузі проживає від 10 до 20 тисяч, більше 10 % голосів – у разі якщо кількість жителів складає від 20 до 30 тисяч.
У разі якщо в окрузі проживає більше 30 тисяч, претендент має набрати більше 7 % голосів жителів від загальної кількості. Також у законі йдеться, що, якщо кандидатуру старости не підтримали у місцевій раді, вона не може повторно претендувати на цей пост протягом п’яти років (поточного скликання відповідної сільської, селищної, міської ради).
Читайте також: На Харківщині є неспроможні громади, які думають про доєднання
Розширені повноваження
Ще однією новацією Закону є оновлений перелік повноважень старост. Зокрема, староста має допомагати жителям його округу у підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, а також у поданні цих документів до зазначених органів.
– До розширення повноважень можна віднести надання адміністративних послуг, виконання окремих завдань адміністратора центру надання адміністративних послуг (у разі утворення такого центру) за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради, – додала Оксана Черкас.
Також староста може брати участь у пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради та засіданнях її постійних комісій з правом дорадчого голосу. Окрім цього, він може бути присутнім на засіданні виконавчого комітету місцевої ради. Під час сесій та засідань комісій і виконкомів староста має право на гарантований виступ щодо інтересів жителів його округу.
Він контролює виконання рішень ради, виконкому на території свого округу та слідкує за використанням об’єктів комунальної власності, благоустроєм сіл. Також староста бере участь у підготовці пропозицій до проєкту місцевого бюджету в частині фінансування програм, що реалізуються на його території, а також у підготовці проєктів рішення, що стосуються майна територіальної громади.
Окрім цього, на старосту покладена функція, пов’язана із створенням та діяльністю органів самоорганізації населення, організації і проведення загальних зборів, громадських слухань та інших заходів на території округу.
Староста є відповідальним і підзвітним сільській, селищній, міській раді та підконтрольним сільському, селищному, міському голові. Проте новий закон значно деталізує строки та процедуру звітування старости перед жителями старостинського
округу.
– Таке звітування має відбуватися на відкритій зустрічі, під час якої жителі старостинського округу можуть поставити запитання, висловити зауваження та внести пропозиції. Формат відкритої зустрічі визначає сільська, селищна, міська рада, – зауважила керівниця офісу.
Відповідно до Закону, звітувати про свою роботу перед радою, жителями старостинського округу староста повинен не рідше одного разу на рік. Інформація про відповідну зустріч, а також письмовий звіт старости оприлюднюються на офіційному веб-сайт місцевої ради та розміщуються у приміщенні ради не пізніше ніж за сім календарних днів до дня проведення відповідної зустрічі.
Щодо звільнення старости з посади, то воно має відбуватися за рішенням ради на загальних підставах, передбачених Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Кодексом законів про працю України та іншими законами, дія яких поширюється на посадових осіб місцевого самоврядування.
– Крім того, відтепер староста має проходити атестацію, яка, у разі неуспішного результату, також може призвести до дострокового припинення його повноважень, – повідомила Оксана Черкас.
За її словами, у кінці вересня на Харківщині стартує навчальна програма «Кроки для старост 2021», яка реалізуватиметься в рамках програми «U-LEAD Європою». Під час навчання старости зможуть не тільки ознайомитися з оновленим законодавством, а й попрацювати з практичними кейсами, здійснити онлайн візит до успішних старостинських округів.
Які послуги можна отримати в Ізюмському мобільному ЦНАПі
За отримання паспорта рф на окупованих територіях відповідальності не буде — Мін'юст
У Шевченківській громаді обрали нового старосту: як це відбувалося
Адміністрування з коліс: як працює керівництво Дворічанської громади