Історія Харківщини: як в області 50 років тому канал Дніпро – Донбас будували
Під час будівництва каналу Дніпро – Донбас його будівникам та проектувальникам довелося, як і метробудівникам, шукати нестандартні рішення. Про це можна прочитати в номерах «Соціалістичної Харківщини» за 17 жовтня та 3 листопада 1971 року.
№ 205 від 17 жовтня
Щоб плескалися води дніпровські
Мине час, і неподалік від селища Орільки, що в Лозівському районі, понесе свої води Дніпро. Та перш ніж вийдуть на трасу каналу будівельники, треба підготувати надійний фундамент велетенської будови. Вздовж лінії майбутнього каналу створюються бази тресту «Дніпроканалбуду».
На околиці Орільки розташувалася база дільниці № 4. Тут уже виросли стіни двоповерхового жилого будинку. Поруч – два фінські будиночки.З одного з них раз у раз долинає: «Я «Канал-3», я «Канал-3», як чуєте мене? Прийом!».
На дільницю вже завезено деталі двох гуртожитків. Кожен з них розрахований на 60 чоловік. Трохи далі від жилого масиву споруджується бетонний завод.
Читайте також: Як у Харкові почали будівництво нового театру та універсаму
Будівельний матеріал надходить з Лозової. Це дуже незручно, адже автомашини з розчином мають долати відстань близько 30 кілометрів. Тому на дільниці вирішили обладнати тимчасовий бетонний вузол, який видаватиме за зміну 25 кубометрів бетону. Бригада монтажників на чолі з Віктором Бобровим докладає всіх зусиль, щоб здати цей об’єкт раніше встановленого строку.
На трасі майбутнього каналу «Дніпро – Донбас» розпочато будівництво підстанції, яка забезпечуватиме електроенергією земснаряди. Йде закладка фундаменту під будинок загальнопідстанційного пункту керування. Теслярі і бетонники під керівництвом Кирила Дворжевського працюють добре. Щозміни бригада виконувала норми на 105–110 процентів.
Хороших результатів добиваються шофер Олександр Єгоренко, зварник Борис Павлов та багато інших першопрохідників каналу «Дніпро – Донбас». Їх приклад наслідують інші трудівники дільниці.
Підпис: В. Гавриш, працівник лозівської міськрайгазети «Радянське слово»
№ 217 від 3 листопада
Виростає гребля
5,5 мільйона кубічних метрів ґрунту необхідно вкласти в тіло греблі, яку споруджує колектив Краснопавлівського будівельно-монтажного управління № 7 тресту «Целінгідробуд» у районі села Князева, що на Лозівщині.
Траса каналу місцями проходить по руслах колишніх річок. У свій час природа зробила своє діло – нанесла на твердий ґрунт десятки тисяч кубометрів мулу. На місці майбутньої греблі такого «м’якого» ґрунту близько дванадцяти метрів висотою. По попередніх розрахунках необхідно «зчистити» 12,7 мільйона кубометрів цієї природної подушки. Величезні витрати! Наші вчені пішли іншим шляхом.
В чаші майбутньої греблі на всій її площі бурильні машини в шаховому порядку проб’ють свердловини діаметром 350 міліметрів, які пізніше заповняться піском. Тільки після цього сюди накладатиметься твердий ґрунт. Таким чином, гребля буде стояти на піщаних стовпах. Вона і перетвориться у ту «стіну», яка стримуватиме воду в Краснопавлівському водоймищі. Нині на будівництві греблі досліди по зміцненню мулистих ґрунтів піщаними дренами проводять науковці Ленінградського інституту гідротехніки імені Веденеєва та Краматорської експедиції № 6 «Укргідропроекту».
Від Дніпродзержинська до Краснопавлівки спорудження каналу ведуть кілька будівельних управлінь. Саме на цій ділянці і буде поставлено 12 насосних станцій. Завдання колективу Краснопавлівського БМУ – провести всі роботи на дільниці від села, тобто майбутнього водоймища, до річки Сіверський Донець, куди і понесе свої води Дніпро.
Дванадцять насосних станцій подаватимуть воду в Краснопавлівське водоймище, звідки вона «своїм ходом» піде по трасі каналу. Водоймище буде поповнюватись за рахунок опадів. На шляху води до Сіверського Дінця стоятимуть греблі-перепади. Їх буде п’ять. Ці греблі теж споруджуватиме колектив Краснопавлівського БМУ № 7.
Що буде являти собою водоймище? Це величезна чаша води довжиною 17, а шириною 2–3 кілометри. З нього в канал буде виходити 120 кубічних метрів води в секунду. Але такої продуктивності добитися зразу неможливо. З пуском в експлуатацію першої черги каналу подача води становитиме близько 40–50 кубічних метрів. Навіть коли зупинити всі 12 насосних станцій, то водоймище може забезпечити безперервну подачу води споживачам протягом 1–1,5 місяця. З цього водоймища одержить «велику воду» Харків.
Читайте також: Як у Харкові "Акварену" будували
Траса каналу повинна перетинати залізничну колію. Щоб не порушувати ритм руху залізничного транспорту, проектанти вирішили застосувати метод будівництва тунелів з малим перерізом. Таких тунелів, діаметром кілька метрів, повинно бути три, по яких теж піде вода. Їх споруджує колектив Київського тунельного загону № 4 тресту «Київметробуд».
Довжина тунелів кілька кілометрів. Роботи ускладнюються тим, що тут м’які ґрунти, які дуже заважають вести проходку швидкісними методами. Але колектив загону з честю справляється зі своїм завданням. Вже закінчено проходку першого вертикального каналу, і метробудівники почали пробивати горизонтальний штрек.
Колектив Краснопавлівського будівельно-монтажного управління докладає зусиль, щоб вирішити важливе завдання. Перша тисяча кубічних метрів ґрунту вже вкладена в тіло греблі.
Підпис: В. Сиваков
Читайте також:
Де на Харківщині побудували фонтан на трасі
У Новій Водолазі знесли автостанцію та будують торговельний центр: що каже місцева влада
Як будували сучасний спортмайданчик у Циркунах
Змішана форма навчання вводиться в одній з громад Харківщини
Харківщина стане залізобетонною фортецею – Синєгубов