Чому перегрівається дизельний двигун?
PromoНормальна температура дизельного двигуна становить 80-90 градусів. У бензинового ДВЗ цей показник трохи вищий – 87-103 градуси. Стежить за цими значеннями датчик температури.
Коли показник зростає, на приладовій панелі водія піднімається стрілка, додатково може загорятися червона сигнальна лампочка. Для відведення зайвої температури передбачена рідинна система охолодження з радіатором та вентилятором, а також двома контурами. У цій статті пояснюється, чому перегрівається двигун внутрішнього згоряння та що робити в кожній із можливих ситуацій.
Причини, чому перегрівається двигун, і що робити
Причини перегріву бензинового або дизельного двигуна найчастіше пов'язані з проблемами системи охолодження. У більш рідкісних випадках на температуру роботи впливає якість повітряно-паливної суміші.
Брудний радіатор зовні
Антифриз забирає тепло від двигуна та передає його в радіатор, щоб випустити назовні, віддавши повітрю. Сам радіатор має безліч вертикальних сот, з'єднаних горизонтальними пластинами-перемичками. Все це збільшує площу металу для кращої віддачі тепла. Але розташування радіатора відразу за бампером сприяє накопиченню в ньому листя, мошок, сміття. Згодом це сміття покриває значну частину сот, забивається всередину, що скорочує площу, яка віддає тепло. Для усунення проблеми потрібно промити радіатор напором води під тиском.
Брудна система всередині
Антифриз вступає в реакцію з металом та гумовими шлангами, тому в системі поступово накопичується сміття. Це можуть бути як плаваючі частинки, так і наліт. Оцінити чистоту охолоджувальної рідини можна за станом розширювального бачка. Якщо антифриз каламутний, на стінках бачка є коричневі відкладення, значить, такий вигляд має система в інших місцях. Товстий наліт покриває стінки радіатора зсередини, що уповільнює передачу тепла. Часом сміття може забивати канали, наприклад, паровідвідний шланг, який тонший за звичайні. Це призводить до створення повітряних пробок, уповільнення циркуляції, спричиняє перегрів двигуна. Неякісний антифриз (підробка) призводить до таких самих наслідків.
Для усунення проблеми потрібно:
- Злити антифриз з блоку та радіатора.
- Залити в систему дистильовану воду.
- Завести двигун, дати йому вийти на робочу температуру, щоб відкрився термостат.
- Заглушити мотор, злити воду.
- Повторити процес ще 2 рази.
На додаток можна демонтувати розширювальний бачок для чищення. Після все встановлюється на місце, заливається новий антифриз.
Недостатній рівень антифризу
Антифриз складається з етиленгліколю з пакетом присадок та дистильованої води у співвідношенні 1:1. Під час регулярного нагрівання вода може випаровуватися, пара виходить через скидний клапан у кришці розширювального бачка. Поступово рівень падає. Коли він стає нижче мінімальної позначки, циркуляція порушується. Якщо система не герметична, то охолоджувальна рідина просто витікає на слабкому з'єднанні або протертому шлангу, що призводить до тих самих наслідків.
Якщо протікання немає, можна просто долити дистильованої води до максимальної позначки в розширювальному бачку. Але робити це потрібно, коли ДВЗ охолов. Якщо є протікання, охолоджувальну рідину зливають, змінюють старий патрубок, заливають назад антифриз та додають новий до рівня. Якщо протікання через слабкий хомут, досить просто встановити новий. Зливати систему не потрібно.
Зламана помпа
За циркуляцію охолоджувальної рідини відповідає водяний насос. Він встановлений у блок та має алюмінієву крильчатку. Поступово пакет захисних присадок в антифризі виробляється, втрачаючи свої властивості. Середовище стає агресивним для металу, лопаті насоса починає роз'їдати. Коли частини лопатей немає, помпа слабо качає. Це призводить до повільного руху охолоджувальної рідини. Ось чому бензиновий або дизельний двигун перегрівається та закипає.
Точно встановити цю причину можна тільки під час демонтажу водяного насоса. Якщо лопаті роз'їдені, тоді його міняють на новий. Для профілактики краще встановлювати нову помпу щоразу під час зміни ременя ГРМ. Тоді її крильчатка не виробиться до наступної заміни.
Термостат, що заклинив
Щоб двигун швидше прогрівся після запуску, охолоджувальна рідина рухається по малому колу. Коли вона досягла температури 83-87 градусів, спрацьовує термостат, перекриваючи мале коло та відкриваючи велике. Так збільшується об'єм рідини, що бере участь в охолодженні, вона починає протікати через радіатор, віддаючи тепло назовні. Якщо термостат заклинило в закритому положенні, вода циркулюватиме по малому колу. Їй буде нікуди віддавати тепло. Ось чому ДВЗ перегріється через 20 хвилин роботи.
Перевірити термостат можна рукою, доторкнувшись до нижнього патрубка, що виходить із радіатора. Якщо він холодний, значить точно термостат заклинило. Буде потрібно його замінити на новий.
Неробочий вентилятор
Коли охолоджувальна рідина циркулює по великому колу, але автомобіль рухається повільно, в роботу вступає вентилятор. Він примусово видуває тепло. Якщо вентилятор не спрацьовує, антифриз закипає. Ось чому двигун найчастіше перегрівається в пробці.
Серед причин непрацюючого вентилятора:
- перегорання обмотки електродвигуна;
- перегорання запобіжника в блоці;
- окислення контактів у фішці;
- вихід з ладу реле вентилятора.
Збіднена суміш
Мала кількість палива та велика кількість повітря збільшують час згоряння суміші. Вона продовжує горіти, навіть коли поршень уже досяг нижчої точки. Через розтягування процесу виникає перегрів мотора. Усунути його можна тільки відрегулювавши систему подачі палива, щоб суміш стала збагаченою.
Наслідки перегріву двигуна
Якщо ігнорувати дані з датчика температури та продовжувати експлуатацію, то метал буде розширюватися. Це може призвести до заклинювання поршнів, колінвала. Робота на збідненій суміші спричиняє прогар клапанів. Для усунення наслідків потрібен капітальний ремонт. У нього може входити: заміна поршневої групи, шатунів, вкладишів колінвалу, клапанів, розподільчого валу, розточування циліндрів. Ось чому ціна на капітальний ремонт двигуна така висока. Тому краще не допускати до такого стану та вчасно усувати причину перегріву.
Пам'ятка: що робити, якщо двигун перегрівається?
Отже, кожному водієві потрібно запам'ятати, що робити, якщо стрілка датчика температури почала підніматися та двигун перегрівається. Необхідно: зупинитися, заглушити мотор, перевірити рівень антифризу. Якщо він упав, дочекатися охолодження ДВЗ та долити до норми. Якщо рівень на місці, доторкнутися до нижнього патрубка радіатора – можливо заклинило термостат. Якщо проблема застала в заторі, можна короткочасно увімкнути пічку на максимальну потужність, щоб дотягнути до узбіччя. Після охолодження ДВЗ краще відразу вирушити на СТО, де знайдуть проблему й усунуть її. Хороша станція в Києві – Турбо Дизель Сервіс.