Які електронні сервіси запроваджують у Харкові
Старт «єМалятка»
3 січня в Харкові вперше у країні випробували комплексну послугу «єМалятко», яка дозволяє батькам отримати від держави десять базових послуг, пов’язаних з народженням малюка, без зайвої бюрократії. Це послуги державної реєстрації народження, визначення походження дитини, реєстрації місця проживання, призначення допомоги при народженні дитини та призначення допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім’ях.
Також серед послуг, які передбачає сервіс, – внесення відомостей про дитину до Реєстру пацієнтів, що ведеться в центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я, реєстрація в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, видача посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї, визначення належності новонародженої дитини до громадянства України та внесення інформації про новонароджену дитину до Єдиного державного демографічного реєстру з присвоєнням унікального номера запису в ньому.
Тож передбачається, що завдяки ініціативі «єМалятко» батькам більше не потрібно буде звертатися з різними документами до багатьох установ. Достатньо буде лише однієї заяви, щоб отримати від держави повний пакет базових послуг, пов’язаних з народженням дитини.
Як повідомили в Департаменті реєстрації та цифрового розвитку Харківської міської ради, Харків – одне з 11 міст України, де з початку року стартував цей сервіс. І першим закладом, де 3 січня протестували цю послугу, став Харківський міський перинатальний центр. Наразі послуга доступна в тестовому режимі, тому об’єднує вісім сервісів. Зокрема, харківська родина, яка першою випробувала сервіс, отримала шість послуг за однією заявою в пологовому будинку: державну реєстрацію народження; визначення походження дитини; призначення допомоги при народженні дитини; реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків; визначення належності новонародженої дитини до громадянства України; внесення інформації про новонароджену дитину до Єдиного державного демографічного реєстру з присвоєнням унікального номера запису в ньому.
Зараз сервіс працює в режимі бета-тестування, і послуга доступна в пологових будинках. Найближчим часом вона надаватиметься у ЦНАПах, органах ДРАЦС та онлайн на порталі «Дія».
Тільки е-ticket
Із 1 березня 2020 року всі турнікети в харківському метро будуть облаштовані під е-ticket, спуститися в підземку за безконтактною карткою старого зразка стане неможливо.
Нагадаємо, систему єдиного електронного квитка «E-ticket» у наземному та підземному міському електротранспорті в Харкові почали тестувати у 2018 році. У метро новація розпочала роботу в квітні 2019-го. Тоді на всіх станціях метро встановили валідатори.
Придбати е-картку можна у спеціальних терміналах, які розташовані на станціях метро та зупинках транспорту. На моніторі необхідно натиснути «Придбати картку», її вартість – 36 гривень. Автомат приймає купюри номіналом від 1 до 100 гривень, а решту повертає на картку. Для цього необхідно після отримання картки вставити її в той самий термінал видачі карток.
Оскільки на березень у міськраді запланували повний перехід підземки на єдиний електронний квиток, для звичайних карток наприкінці грудня встановили обмеження. Наразі старі картки можна поповнювати лише в терміналах синьо-жовтого кольору на суму, яка не перевищує 100 гривень. Тоді як на картки e-ticket дані обмеження щодо поповнень не поширюються.
Фото: портал Vgorode
Місто у смартфоні
Окрім сервісу «єМалятко», у Харкові запустять низку послуг, які стосуються цифрової освіти та переведення регіональних послуг в онлайн. Крім того, буде впроваджено Cashless, тобто безконтактну оплату: від проїзду в транспорті до адміністративних і комунальних послуг. Так, уже в січні в місті почнуть тестувати оплату послуг паркування через смартфон.
Положення про автоматизовану систему контролю оплати вартості послуг з паркування затвердили 24 грудня на засіданні виконкому Харківської міської ради. Як повідомляє прес-служба міськради, система, розроблена для смартфона, складатиметься з таких компонентів: додаток для водія, додаток для інспектора з паркування та веб-портал водія.
Таким чином, за допомогою мобільного додатка здійснюватиметься безготівкова сплата вартості послуг з паркування. Окрім цього, система надасть водіям інформацію про міські парковки, а також дозволить інспекторам контролювати сплату за паркування в автоматичному режимі та притягувати до адміністративної відповідальності осіб, винних у порушенні правил зупинки, стоянки та паркування транспорту.
Цифрові навички
Наприкінці грудня Міністерство цифрової трансформації України опублікувало результати першого в історії України соціологічного дослідження цифрових навичок українців. За результатами опитування, рівень цифрової грамотності понад половини українців (53,5 %) нижчий за середній.
– У ході нашого дослідження українці продемонстрували не надто втішні результати. Проте виправити це абсолютно можливо, – наголосила заступниця міністра цифрової трансформації, яка опікується питанням цифрової освіти, Валерія Іонан.
За її словами, у програмі Уряду зазначена амбітна мета – навчити мінімум 6 мільйонів українців цифровій грамотності за три роки. Для цього в Міністерстві розробили онлайн-платформу з п’ятьма різними категоріями курсів. Усі вони будуть абсолютно безкоштовними та доступними для кожного. Окрім цього, у відомстві налагоджують співпрацю зі ЦНАПами, бібліотеками, приватним сектором, школами та університетами, аби створити мережу офлайн-хабів.
Підтримкою у проведенні першого дослідження з цифрової грамотності та розробці онлайн курсів Мінцифра завдячує швейцарсько-українській Програмі EGAP, яка виконується Фондом Східна Європа.
Уже 21 січня на національній онлайн-платформі з цифрової грамотності українці зможуть безкоштовно пройти три онлайн-курси: базовий курс із цифрової грамотності; цифрова грамотність для вчителів; курс для батьків «Онлайн-безпека для дітей».
Громадянин – клієнт, а держава – сервіс
Вищезгадані сервіси – складові частини електронної моделі «Розумні міста», яка передбачає переведення сервісів в онлайн для розв’язання нагальних проблем міста. За планами Мінцифри, запровадивши е-сервіси, міста стануть більш продуманими та зручними, а кожний містянин знатиме, що й чому роблять у його місті.
Загалом у міністерстві мають намір об’єднати всі відомства в єдину зручну та дієву онлайн-систему. Це має на меті масштабний проект «Цифрова держава», який передбачає зміни не тільки у сфері адміністративних послуг, а й у галузях охорони здоров’я, бізнесу, освіти, транспорту, судів, у питаннях демократії тощо.
Зокрема, минулого року, за інформацією профільного міністерства, в Україні розробили бренд цифрової держави «Дія» та розпочали бета-тестування мобільного додатка «Дія» з електронним посвідченням водія і техпаспортом, на яке записалися майже 60 тисяч українців.
На початку року мобільний додаток запрацює для всіх охочих і невдовзі доповниться електронним паспортом громадянина. А вже за рік, за словами віце-прем’єра і міністра цифрової трансформації Михайла Федорова, у результаті цифрової реформи українці матимуть електронні паспорти, права, техпаспорти і страховку.
– Усе це ми плануємо запустити вже в січні. Напоготові також студентський і учнівський квитки, пенсійне посвідчення. Через рік люди їздитимуть по країні зі смартфоном і без єдиного документа, – розповів він в інтерв’ю виданню «Новое Время».
Також, за словами Михайла Федорова, цей онлайн-сервіс має стати універсальною точкою доступу громадян і бізнесу до всіх електронних державних послуг за єдиними стандартами. Зокрема, стануть доступні електронні послуги у сфері будівництва, соціального захисту і реєстрації бізнесу. Наразі на сайті thedigital.gov.ua запустили цілодобову гарячу онлайн-лінію та створили робочу групу для розвитку малого та середнього бізнесу, аби зробити функціональну онлайн-платформу для підприємців.
– Електронні процедури відкриття і закриття підприємств, можливості для сплати податків, повідомлення про зміну статусу їх компанії, всякі антирейдерські штучки. Я хочу, щоб держава по мінімуму регулювала бізнес, сподіваюся, так і буде, – додав Михайло Федоров.
Також у рамках проекту напередодні Нового року міністерство презентувало транспортний портал електронних послуг – сервіси в усіх сферах транспортної галузі в одній розумній системі. Портал призначений для перевізників і містить низку оптимізованих послуг, зокрема ліцензування автоперевезень, бронювання дозволів на міжнародні перевезення (800 000 дозволів щорічно вручну замовляються та видаються) і дозволів на негабаритні перевезення.
«Наразі впроваджено пілотний проект – побудована центральна база даних е-ТТН (товарно-транспортної накладної), до неї вносяться дані від комерційних систем документообігу, які обслуговують вантажоперевізників», – повідомили в Мінцифрі.
Читайте також: Більші штрафи, податки та зняття недоторканності: ТОП-9 нововведень, які набули сили з 2020 року
Окрім цього сервісу, у грудні в тестовому режимі в Україні запрацював електронний кабінет забудовника, де суб’єкти містобудування можуть отримати адміністративні послуги щодо об’єктів незначного класу наслідків (СС1) в автоматичному режимі – без участі посадової особи. Наразі на сайт сервісу можна направляти повідомлення про початок виконання підготовчих і будівельних робіт; вносити зміни даних у цих повідомленнях і скасовувати їх; зареєструвати декларацію про готовність до експлуатації об’єкта і вносити зміни до неї.
У рамках розвитку інфраструктури широкосмугового доступу до Інтернету вперше в Україні створили сайт broadband.gov.ua для збирання якісної інформації про реальне покриття.