Резонансні ДТП на Харківщині: як вирішуватимуть проблему
Верховна рада на виїзді
Резонансні ДТП зі смертельними наслідками, які останнім часом почастішали в Харкові, стали приводом для проведення в обласному центрі виїзного засідання Комітету Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності. У заході взяла участь голова Харківської обласної ради Тетяна Єгорова-Луценко, в. о. голови Харківської облдержадміністрації Олександр Скакун, народні депутати, представники прокуратури, правоохоронних органів, суду та громадськість. Під час засідання учасники обговорили стан безпеки на дорогах і вулицях Харкова та області, причини правопорушень та шляхи їх попередження.
Тетяна Єгорова-Луценко відзначила, що низка кричущих ДТП, які сталися на Харківщині нещодавно, та статистика автомобільних аварій по країні спонукають посилювати відповідальність за порушення Правил дорожнього руху, а також роботу з попередження аварій.
Читайте також: Як у Солоницівській громаді ремонтують дорогу Пересічне – Березівське. Фото
– Переконана, що на законодавчому рівні потрібно приймати зміни, посилювати відповідальність за порушення Правил дорожнього руху. Ми не можемо говорити, що поліція погано працює, якщо у правоохоронців не буде важелів впливу на місцях. Окрім того, вважаю, що ті програми, які зараз працюють в області з попередження аварій, можуть реалізовуватися ефективніше. І ще одна важлива річ – виховання молоді. Якщо ми не почнемо займатися її розвитком, долучати її до спорту, то нам незабаром необхідно буде будувати тюрми. Депутатський корпус і особисто я, як голова Харківської обласної ради, готові надати будь-яку допомогу в розробці програм та законопроєктів, – сказала Тетяна Єгорова-Луценко.
Окрім того, одним з вагомих чинників попередження порушень є стан дорожнього покриття. У цьому питанні Харківська обласна рада налагодила конструктивну співпрацю з територіальними громадами. Будівництво та ремонт автомобільних доріг окреслені як пріоритет у Програмі Президента України «Велике будівництво».
Також у регіоні діє Програма розвитку дорожнього господарства Харківської області на 2021–2025 роки. У минулі роки на сьогодні повністю відновлено поточним та середнім ремонтом понад 252 кілометрів покриття, 6 мостів, на 700 кілометрах автодоріг проведено ямковий ремонт. Роботи тривають. Підтримка громадам у вирішенні проблемних питань надається через обласну депутатську субвенцію на виконання доручень виборців – 3,5 мільйона гривень, а також конкурсу розвитку громад «Разом в майбутнє» - 1,2 мільйона гривень. За зверненнями органів місцевого самоврядування профінансовано та виконано роботи з капітального ремонту комунальних вулиць загальною протяжністю 100 кілометрів.
Небезпечна швидкість
За 10 місяців 2021 року в Україні зареєстрували майже 11 тисяч кримінальних проваджень за статтею 286 Кримінального кодексу України – порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту.
Про це повідомила Генпрокурорка України Ірина Венедіктова. З летальними наслідками в країні сталося 1844 аварії. Харківська область за цим показником – на третьому місці після Дніпропетровської та Львівської областей.
Читайте також: На Харківщині сталася смертельна ДТП
– Чому стаються ці смерті? Чотири топ-причини, які нам називає конкретна статистика: на першому місці – перевищення безпечної швидкості (більше тисячі загиблих), на другому – порушення правил маневрування, на третьому – виїзд на смугу зустрічного руху і на четвертому – перехід пішоходів у невстановленому місці, – додала вона.
На думку Генеральної прокурорки, цією інформацією мають керуватися народні депутати під час розгляду законопроєктів, пов’язаних з аваріями.
Щодо Харківської області, то із січня по жовтень 2021 року зареєстровано 1288 ДТП із загиблими або травмованими. Це на 17 % менше, ніж за аналогічний період минулого року. Водночас, зросла загальна кількість ДТП – із 9,6 тисячі у 2020 році до 10,2 тисячі у 2021-му. З них 165 дорожньо-транспортних пригод мали смертельні наслідки.
Про це повідомив прокурор Харківської області Олександр Фільчаков.
Особливе занепокоєння прокуратури викликає профілактика та запобігання керуванню в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння і наявність рецидивних таких випадків. У прокуратурі пропонують нардепам дозволити примусове відібрання біоматеріалів у «потенційних» винуватців таких ДТП. Адже у багатьох випадках водії напідпитку відмовляються від медичного огляду після ДТП.
– Наступним проблемним питанням є керування транспортними засобами особами, які раніше за судовими рішеннями вже позбавлені такого права. Його вирішення мною ініційоване в кримінально-процесуальній площині. Та правоохоронцям уже доручено в кожному такому випадку порушувати питання про кримінальну відповідальність за невиконання судового рішення (ст. 382 КК України), – наголосив Олександр Фільчаков.
Діти за кермом
Також у Харківській області збільшилась кількість ДТП за участю дітей.
У поточному році зареєстровано майже 200 дорожньо-транспортних пригод, в яких більше ніж півтори сотні неповнолітніх травмовано, а вісім дітей – загинуло. Лише впродовж двох останніх років від ДТП постраждали 39 неповнолітніх та 21 малолітня особа. До того ж кількість потерпілих дітей на сьогодні вже досягла рівня минулого року (30 осіб). На цьому фоні приголомшують дані про кількість адміністративних правопорушень на транспорті, вчинених неповнолітніми. Лише у поточному році діти вчинили 245 таких порушень, що більше, ніж за весь минулий рік. Ще більше ніж на чверть збільшилася кількість виявлених випадків керування неповнолітніми транспортними засобами узагалі без прав – з 85 у 2020 році до 114 за 10 місяців 2021 року. У 2020 році повторно такі правопорушення вчинені у 11 випадках, у 2021 році – у 5 випадках.
– Узагалі важко уявити, що у 22 випадках у минулому році та в 30 випадках у поточному – керування без прав поєднувалося з перебуванням неповнолітніх у стані сп’яніння. У трьох випадках стосовно таких осіб відповідні протоколи за ст. 130 КУпАП у 2021 році взагалі складені повторно. Загалом за ст. 130 у 2020 році стосовно неповнолітніх складено 26 протоколів, у 2021 році на чверть більше – 35. Постає резонне питання: а де були їх батьки? Чому поліція обмежується притягненням до відповідальності лише дітей? – зауважив Олександр Фільчаков.
Аби попередити такі жахливі наслідки, зі свого боку прокуратура Харківської області пропонує законодавцям повернути кримінальну відповідальність за кермування в стані алкогольного сп’яніння, вчинене повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення; внести зміни до ст. 286-1 КК України, якими прирівняти відмову водія від проходження медичного огляду щодо встановлення алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння до перебування в стані такого сп’яніння. Також прокуратура вносить пропозицію передбачити криміналізацію скоєння ДТП у стані сп’яніння, внаслідок якого спричинено легкі тілесні ушкодження, та криміналізувати відповідальність водіїв, які керують транспортним засобом, будучи позбавленими такого права за рішенням суду (як спеціальна норма відносно ст. 382). Крім того, серед пропозицій прокуратури – суттєве збільшення застави з урахуванням зокрема отриманого доходу та наявних об’єктів нерухомості; обмеження застосування умовно-дострокового звільнення від відбування покарання (ст. 81 КК) до осіб, засуджених за скоєння ДТП, унаслідок яких загинули дві та більше осіб. І наостанок у прокуратурі пропонують в умовах карантинних обмежень передбачити дистанційну участь у суді окремих учасників кримінального провадження з використанням електронної системи «ДІЯ».
Копів і суддів не вистачає
Під час засідання лунали претензії від народних депутатів і до поліції, і до патрульних, і до судової системи. Натомість і в патрульній поліції і в апеляційному суді Харкова заявляють про критичний брак кадрів. Так, за словами начальниці патрульної поліції в Харківській області Альони Стрижак, через низьку зарплату та престижність професії за останні 10 місяців з відомства звільнилося в півтора раза більше працівників, ніж за минулий рік. Щоденно у місто виїжджає 51 екіпаж патрульної поліції. У МВС та Нацполіції просять депутатів збільшити фінансування поліції та патрульних і передбачити на це гроші в Держбюджеті на 2021 рік.
Ще критичніша ситуація склалася в апеляційному суді Харкові. За словами голови суду Ольги Грошевої, зараз у структурі суду працюють 14 суддів у двох палатах (цивільні справи і кримінальні). Для порівняння, у 2012 році в суді працювали 94 судді. Через це навантаження на служителів Феміди зросло в рази. Коли по всій країні судді розглядають по 500 справ, у Харківському апеляційному – 1500 таких справ.
За її словами, ситуація в судах зокрема впливає на своєчасний розгляд справ, пов’язаних із ДТП. Суддям доводиться призначати розгляд справ на 2022 рік. А порушення строків є підставою для закриття проваджень.
Довідка "СК"
Із січня по жовтень 2021 року зареєстровано 1288 ДТП із загиблими або травмованими. Це на 17 % менше, ніж за аналогічний період минулого року. Водночас, зросла загальна кількість ДТП – із 9,6 тисячі у 2020 році до 10,2 тисячі у 2021-му. З них 165 дорожньо-транспортних пригод мали смертельні наслідки.
Також у Харківській області збільшилась кількість ДТП за участю дітей. У поточному році зареєстровано майже 200 дорожньо-транспортних пригод, в яких більше ніж півтори сотні неповнолітніх травмовано, а вісім дітей – загинуло. Лише впродовж двох останніх років від ДТП постраждали 39 неповнолітніх та 21 малолітня особа. До того ж кількість потерпілих дітей на сьогодні вже досягла рівня минулого року (30 осіб).
На Харківщині автобус на смерть збив пішохода (фото)
Отримав не сумісні з життям травми: у Харкові сталася смертельна ДТП (фото з місця)
Унаслідок негоди у Змієві сталася ДТП, в якій постраждали водії двох машин
Дворічна дитина загинула під колесами мікроавтобуса на Харківщині