Освіта в умовах воєнного стану: як було та буде організовано навчання в школах Харківщини
Про те, як було організовано навчання в школах області в минулому навчальному році та як навчатимуться діти наступного року, – в інтерв’ю начальника управління Державної служби якості освіти в Харківській області Світлани Вольянської.
– Як було організовано навчання в школах області в минулому навчальному році?
– Освітній процес у школах Харківської області, як і в інших регіонах країни, здійснювався в дистанційному режимі.
Наприкінці навчального року управлінням Державної служби якості освіти в Харківській області проведено онлайн-опитування педагогічних працівників шкіл із питань організації дистанційного навчання в умовах воєнного стану.
Ми мали на меті виявити досягнення та проблеми в організації дистанційного навчання для забезпечення ефективного планування освітнього процесу та педагогічної діяльності в наступному навчальному році.
В опитуванні взяли участь 3176 педагогів закладів загальної середньої освіти переважної більшості територіальних громад області.
– Що показало опитування?
– Учителі стали активніше використовувати відеоконференції (майже 50 %). Більшість педагогів (77 %) зазначили, що для спілкування з учнями переважно застосовують змішану форму навчання: поєднання синхронного і асинхронного навчання. Суттєвою перевагою синхронного режиму є живе спілкування та можливість надання психологічної підтримки учням з боку вчителів. Асинхронна форма дозволяє адаптувати графік роботи, зручно скласти розпорядок дня та працювати у власному темпі. Отже, запровадження змішаного навчання сприяє активному використанню цифрових технологій, щоб знайти матеріал і отримати нові знання, а також поєднати різні підходи та способи подачі матеріалу.
Майже всі педагоги (90 %) використовують відеоролики, 85 % – презентації, понад 70 % – активні посилання на виконання контрольних тестових завдань та онлайн-тестування, лише 49 % – електронні підручники.
Оцінювання важливе як для учнів, так і для вчителів. Учні можуть стежити за своїм прогресом, а вчителі – корегувати процес навчання через індивідуальне консультування.
Більшість педагогів зазначили, що здійснюють оцінювання за результатами проходження тестових завдань, перевірки домашніх завдань, під час онлайн-зустрічей. Учителі також оцінюють результати навчання учнів за створення презентацій, навчальних проєктів, виконання індивідуальних завдань.
Для спілкування з батьками більшість учителів (81 %) використовують телефонний зв’язок, 72 % – месенджери, 41 % – електронну пошту.
– Які досягнення та проблеми в організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання виявило опитування педагогів?
– Серед основних професійних досягнень в умовах воєнного стану вчителі зазначили такі: активне використання освітніх платформ для якісного надання освітніх послуг, поєднання різних форм і видів навчальної діяльності для охоплення навчанням дітей з різними освітніми можливостями, встановлення контактів з учнями на відстані, психологічні аспекти (підвищення рівня стресовитривалості).
Щодо проблемних питань, які виникли у педагогів під час організації дистанційного навчання, передусім для внутрішньо переміщених осіб, особливої актуальності набувають такі: відсутність мотивації до навчання, нестабільний емоційний та психологічний стан дітей, незабезпеченість технічними засобами, низька адаптація до нових умов навчання, різний рівень засвоєння учнями програмового матеріалу, контроль за виконанням самостійних робіт з боку батьків. Отже, в наступному навчальному році перед адміністраціями шкіл постає важливе завдання: створити умови для більш ефективної адаптації всіх учасників освітнього процесу до нових умов навчання та покращення психологічного супроводу.
– Наближається новий навчальний рік. Як будуть навчатися діти?
– Організація освітнього процесу залежить від безпекової ситуації в кожному населеному пункті. В умовах війни обласні військові адміністрації та засновники закладів освіти повинні приймати рішення, що необхідні для збереження життя та здоров’я всіх учасників освітнього процесу.
Станом на 1 липня, за даними органів управління освітою територіальних громад, планують розпочати освітній процес за очною формою навчання 27 шкіл області, за дистанційною – 431, за змішаною – 210.
Сьогодні дистанційне навчання розвивається колосальними темпами, цьому сприяє розвиток мережі Інтернет і зростання її інформаційних можливостей. В умовах запровадження дії правового режиму воєнного стану дистанційні технології, впроваджені в освітній процес, набувають пріоритетної уваги та вимагають ретельного аналізу факторів, що впливають на ефективність навчання учнів та роботи вчителів.
Мовою цифр
За даними, отриманими з територіальних громад області, навчальний рік у закладах загальної середньої освіти закінчили 91,6 % дітей шкільного віку, зареєстрованих у громадах; із них майже 1300 в інших областях України, 646 – за межами країни. Інформація щодо 21 078 дітей (зокрема, 3232 випускників 9 і 11 класів), які мешкають на тимчасово окупованих територіях, у громадах, де тривають активні бойові дії, наразі відсутня.
Раніше ми писали також, на Нововодолажчині освітяни долають виклики воєнного часу та намагаються зберегти дітям їх дитинство
На Харківщині триває підготовка фахівців зі спеціальної освіти
Вступ-2025: Харківщина зберігає позиції серед лідерів за кількістю заяв
У Харкові побили ветерана ЗСУ, а вчителі з області — серед найкращих
П’ятеро вчителів з Харківщини увійшли до ТОП-50 найкращих освітян України