Нові штрафи для водіїв: що змінилося та які недогляди лишились
На скільки зросли штрафи
– У Міністерстві внутрішніх справ висловили сподівання, що цей закон допоможе знизити смертність на дорогах. Якщо звернути увагу на законодавство та досвід інших країн, на вашу думку, чи є дієвими такі заходи?
– Якщо аналізувати ситуацію в європейських країнах, то тут розмір штрафів трішки більший, аніж в Україні. Але він
співвідноситься з розміром доходів місцевого населення. Тобто, якщо брати розмір мінімальної зарплати, розмір штрафів не дуже відрізняється від України у відсотковому співвідношенні.
Тому ми можемо говорити, що в Україні доволі високі штрафи. Приміром, порушення швидкісного режиму у понад 50 кілометрів на годину обійдеться у 1700 гривень (розмір мінімальної заробітної плати 6500 гривень).
Загалом система покарання в країнах Євросоюзу має на меті зменшити кількість загиблих і постраждалих на дорогах. Тому в більшості країн розмір штрафу безпосередньо залежить від тяжкості можливих наслідків порушення. Градація штрафів, наприклад, у Німеччині є дуже детальною і спирається на рівень небезпеки, на яку водій наражає себе та інших учасників дорожнього руху.
Так, покарання за перевищення швидкості на 20 кілометрів на годину у місцях щільної забудови буде суворішим, аніж покарання за те саме порушення, вчинене на трасі.
Новий закон в Україні підвищує штрафи за низку суттєвих порушень. Зокрема, штраф за порушення правил користування
ременями безпеки зріс у десять разів з 51 до 510 гривень. За залишення місця ДТП каратимуть штрафом у розмірі 3400 гривень, позбавленням права керування автомобілем строком від одного до двох років або арештом від 10 до 15 діб. Раніше цей штраф був 255 гривень.
Також новий закон посилює відповідальність за водіння в нетверезому стані. Штраф зросте з 10 200 до 17 000 гривень, плюс позбавлення водійських прав на один рік. Якщо протягом року водій повторно здійснює правопорушення, то штраф становитиме 34 тисячі гривень, прав позбавлять на три роки, а автомобіль конфіскують.
За третє таке правопорушення протягом року штраф зросте до 51 000 гривень, водія позбавлять прав на 10 років і конфіскуються транспортний засіб. Також може загрожувати адміністративний арешт. Тому, враховуючи вищесказане, закон дійсно може себе виправдати.
Але водії скаржаться, що штрафи не виконують свою функцію, тобто превентивну, – щоб водій не порушував правила дорожнього руху. На жаль, в Україні штрафи виконують більше каральну функцію.
– Окрім підвищення штрафів, що змінилося?
– Загалом усі штрафи підвищилися. Також з’явилася певна градація. Якщо раніше за перевищення швидкості всіх штрафували однією сумою, то зараз, приміром, якщо водій за дозволеної швидкості у 50 кілометрів на годину їде більше 100 кілометрів на годину, його оштрафують на 1700 гривень.
Нагадаю, що в Харкові встановлені також автоматичні камери, які фіксують правопорушення. Проте поки найкраще такий механізм працює в Київській області, і за порушення водії отримують «листи щастя». Також законодавець каже, що факт наявності адмінпротоколу можна побачити в «Дії», але на нашій практиці чомусь ці штрафи не підтягуються в додаток. Тому ви їх там не побачите.
Ще наявні штрафи не завжди підтягуються в інший електронний сервіс – Електронний кабінет водія. Можливо, це поки що технічна неузгодженість реєстрів і баз. Крім того, якщо ви порушуєте правила паркування в місті, ці штрафи теж не завжди підтягуються до додатків.
Тобто сьогодні немає єдиної бази, де ви можете подивитися, чи складено стосовно вас адміністративний протокол. Це вже
буде відомо, коли виконавча служба накладе арешт. Також сьогодні законодавці пропонують, щоб ці гроші списувалися автоматично з вашого рахунку.
Законодавчі прогалини
– Як бути з камерами відеофіксації та керуванням автомобілем за довіреністю? Штрафи ж надходять власнику за документами, а не тому, хто може фактично їздити на машині та порушувати ПДР.
– Дійсно, це лишається великою проблемою сьогодні. Людина може продати автомобіль за довіреністю дуже давно та бути впевненою, що він знятий з реєстраційного обліку. Але по факту з’ясовується, що такий автомобіль формально залишається у власності цієї людини, хоча кермувати ним може давно хтось інший. У цьому разі штрафи за порушення правил дорожнього руху, які фіксують камери, отримує саме власник автомобіля. І тут виникає неузгодженість.
Що робити в такій ситуації? По-перше, якщо людина знає, кому вона продала автомобіль без переоформлення, то може скористатися електронним сервісом у кабінеті водія та визначити особу, яка керує транспортним засобом. Для цього треба знати не тільки ім’я та прізвище, але й контактний номер телефону. Тільки так штрафи не будуть надходити їй.
Інакше власник авто буде отримувати штрафи, незалежно від того, хто насправді керує транспортним засобом. Адже в протоколах не видно обличчя, тому неможливо встановити особу. Якщо ж людина не знає, хто керує авто, можна оголосити його в розшук та знайти власника.
Це проблемне питання для такої групи людей, адже, якщо не заплатити штраф, його сума подвоюється. По-друге, можна
піти до суду та доводити, що ви не управляли транспортним засобом. Але закон написаний таким чином, якщо ви власник автомобіля, то ви є відповідальною особою за порушення правил дорожнього року.
– У новому законодавстві фігурує такий термін «оплатне вилучення транспортного засобу». Що це означає для водіїв та які моменти є в цій нормі?
– Цей термін існував і раніше, але на практиці майже ніколи не застосовувався. Оскільки автомобіль потрібно вилучити та продати.
Теоретично, приміром, за керування автомобілем у нетверезому стані, автомобіль може бути оплатно вилучений. Тобто визначається вартість транспортного засобу, яка сплачується власнику, а потім авто продається на електронному аукціоні, де всі охочі можуть його купити.
Я дуже скептично ставлюся до цієї норми, оскільки цим треба займатись, і мені здається, що широкого поширення цей механізм не знайде.
– Закон передбачає не тільки посилення відповідальності та штрафи за порушення ПДР, але й унормовує прогалини в законодавстві, які дозволяли порушникам уникнути відповідальності. Про які норми йдеться?
– Це стосується правопорушень, за які карає саме суд. Раніше порушників мали притягнути до відповідальності протягом трьох місяців. Але суд не завжди встигав розглянути справу протягом цього періоду. Це пов’язано з його завантаженістю, неявкою відповідача як сторони у справі або ж просто відсутності в суду технічної можливості надіслати повідомлення.
І так відбувалося, що, якщо протягом трьох місяців порушника не притягнули до відповідальності, по суті його звільняли від неї, бо закінчився строк. Зараз такий строк збільшений до одного року. І це означає, що порушники не зможуть користуватися цією лазівкою та будуть покарані.
– На вашу думку, які найбільші прогалини має оновлене законодавство?
– Головною прогалиною є автоматична відеофіксація порушень. Адже вона не враховує те, хто перебуває за кермом. Законодавець повинен був передбачити, що величезна кількість авто в Україні була продана за довіреністю. У зв’язку з цим притягувати людину, яка є власником автомобіля, але не керує ним по факту, неправильно. Тому необхідно розробити
механізм, за яким власник авто може знайти людину, яка фактично керує транспортним засобом. Сьогодні такі власники, які отримують ці штрафи, мають іти до суду та оскаржувати ці штрафи або ж сплачувати за чуже порушення.
Нові штрафи для водіїв: що змінилося та які прогалини лишились Крім того, величезна кількість дорожніх знаків, як у місті, так і в області, встановлені таким чином, аби не дисциплінувати водія, а покарати.
Також прогалини є в автоматичній фіксації швидкості прибором TruCAM. Уже є рішення Верховного суду України, де доведено, що сам факт тримання приладу TruCAM у руці може впливати на визначення швидкості. На це може впливати тремтіння рук поліцейського чи інші чинники.
Також у таких місцях, де може вестися фіксація, мають обов’язково бути відповідні дорожні знаки. Але поліція продовжує вибирати місця, де таких знаків немає, порушуючи законодавство.
Покарання для пішоходів
– Якщо пішохід переходить дорогу перед машиною в невстановленому місці, створюючи аварійну ситуацію, чи має право водій затримати порушника і викликати поліцію для складення адмінпротоколу?
– На сьогодні прямих заборон і дозволів затримати таку людину в законодавстві немає. Справді, є випадки, коли створення аварійної ситуації може стати наслідком не тільки травмування пішохода, але й пошкодження автомобіля.
Навіть є рішення в судовій практиці, коли пішохода оштрафували. Людина просто перебігала дорогу в невстановленому місці, водій при цьому, аби уникнути наїзду, пошкодив свій транспортний засіб. Потім він звернувся до суду та стягнув з пішохода гроші за ремонт автомобіля.
Але щоб притягнути до відповідальності пішохода, поліцейські мають довести його вину та зафіксувати факт порушення.
Це можливо за наявності записів з нагрудної камери або інших відеоприладів, установлених у місті. Тобто у будь-якому випадку поліція аналізує наявність доказів. У разі їх відсутності, притягнути пішохода до відповідальності неможливо.
– А якщо, наприклад, людина перебувала в лікарні з ковідом і не змогла вчасно оплатити штраф, тим часом його розмір зріс майже вдвічі. Чи може така особа не платити прострочення, якщо має об’єктивну причину, чому не змогла оплатити?
– Відповіді в діючому законодавстві на це питання немає. Загалом у законі немає прямого дозволу або визначення підстав,
за якими ви можете не сплатити штраф у подвійному розмірі.
До того ж оплату штрафу можна здійснити за п’ять хвилин за допомогою Електронного кабінету водія, або за допомогою онлайн-банкінку.
Відповідно до статті 307 КУпАП, штраф має бути сплачений порушником не пізніше ніж через 15 днів після вручення йому постанови про накладення штрафу.
У разі оскарження такої постанови – не пізніше ніж через 15 днів після повідомлення про залишення скарги без задоволення.
У разі несплати правопорушником штрафу в строк, постанова надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна.
У порядку примусового виконання постанови з правопорушника стягується подвійний розмір штрафу та витрати на облік
зазначених правопорушень.
– На які моменти в законодавстві необхідно звернути увагу водіям, щоб захистити свої права?
– Доволі тонким моментом у законодавстві є підстави для зупинення транспортного засобу. На сьогодні перелік підстав
значно розширено. Тому якщо такий факт відбувається, необхідно з’ясувати, чи це профілактична зупинка, спецперевірка
або план-перехват. Якщо є якісь сумніви щодо того, чи справді вас зупинили саме поліцейські, ви можете зателефонувати на «гарячу лінію» та перевірити номер автомобіля правоохоронців. Є випадки, коли за такою схемою можуть діяти шахраї, тому краще бути обережними.
За підпал військового авто в Чугуєві судитимуть місцевого мешканця (фото)
Вручено підозру харківʼянину, який повідомив про «замінування» станції метро
Харків’янин, який вступив до ПВК «вагнер», отримав довічне заочно
У Харкові поліцейські закупили небезпечні бронежилети за мільйон: деталі схеми