Підписка на розсилку

Хочу отримувати головні новини:

До лікаря – за новими правилами

07.04.2018 12:00
Фото: Zik
Фото: Zik

Із 2 квітня вже офіційно можна узаконювати відносини з лікарями первинної ланки. Як це правильно зробити, скільки часу є на роздуми, а чи можна буде прийти самому до вузького спеціаліста, наприклад, кардіолога? Ми знайшли відповіді на найбільш популярні запитання щодо нових правил лікування в Україні.

Чи обов’язково йти в лікарню за місцем проживання для підписання декларації з лікарем?

Пацієнт не мусить звертатись до лікаря суворо за пропискою. Ваше право обрати лікаря, якому довіряєте.

Ви знаєте хорошого лікаря, обслуговувались у нього і залишились задоволеними результатами – не гайте часу, підписуйте декларацію, адже в нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.

Якщо ви ще не обрали собі лікаря, поцікавтеся в родичів, сусідів, друзів, колег – можливо, у них був позитивний досвід в амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, яка підходить вам територіально.

Ви також можете звернутись у місцевий відділ охорони здоров’я. Там вам розкажуть, які лікарі працюють у вашому населеному пункті чи районі. Інший варіант – просто зверніться в будь-який медичний заклад і познайомтеся з лікарями. Інформацію про них можна отримати в місцевому відділі охорони здоров’я або безпосередньо в реєстратурі. Деякі медичні заклади вже мають свої власні сайти з такою інформацією.

Упродовж якого часу потрібно встигнути укласти декларацію із сімейним лікарем?

Термін для підписання не обмежений – це спокійно можна зробити протягом року, але пам’ятайте: сімейний лікар може обслуговувати 1800 пацієнтів, терапевт – 2000, педіатр – 900. Лікар може відмовити вам у підписанні декларації, якщо він уже набрав максимально рекомендовану кількість пацієнтів.

Фото: ТСН

Ця цифра може бути дещо більшою для лікарів, які працюють у селах. Наприклад, якщо в селі 2000 жителів, то всі вони отримають змогу підписати декларацію із сімейним лікарем. Без медичної допомоги не залишиться ніхто. Це питання контролюватиме Національна служба здоров’я України.

Які документи знадобляться для укладання декларації?

Щоб укласти договір, вам знадобляться паспорт (для дітей – свідоцтво про народження), ідентифікаційний код і мобільний телефон.

Ваші дані та контактний телефон внесуть у систему Електронне здоров’я. Це зробить уповноважена особа закладу: в різних медзакладах це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар тощо.

Дані вносяться в електронну систему – не буде жодних бланків, форм, печаток тощо. Після введення даних пацієнт отримує на вказаний номер телефону СМС із кодом, який уповноважена особа медзакладу вводить у систему Електронне здоров’я для підтвердження.

Потім уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи eHealth примірник декларації для перевірки.

Пацієнт повинен уважно перевірити всі свої дані. Якщо помітили помилку – скажіть про це уповноваженій особі медзакладу. Декларацію роздруковуватимуть доти, поки все не буде правильно.

Після цього уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи Електронне здоров’я ще один примірник декларації. Обидва примірники декларації мають бути ідентичними і без помилок.

Пацієнт підписує ці два примірники, а уповноважена особа проставляє на них відмітку з датою. Один із примірників залишається в медзакладі, інший – видається на руки пацієнту.

Як дізнатися, чи підключено медичний заклад до електронної системи охорони здоров’я?

Якщо ви вже визначилися, з яким лікарем хочете укласти договір, упевніться, що медичний заклад, де він працює, підключено до системи eHealth. Уточнити це можна в реєстратурі, або в лікаря, або перевірте самостійно на сайті: portal.ehealth-ukraine.org.

Також у підключеному до електронної системи охорони здоров’я медзакладі ви побачите спеціальну наклейку.

До Національної електронної системи охорони здоров’я вже приєдналися 69 медичних установ Харківської області та 1150 лікарів – це друге місце по країні. За два дні роботи на Харківщині було підписано 8000 декларацій з пацієнтами.

До Національної електронної системи охорони здоров’я приєдналася низка закладів Великобурлуцького, Дворічанського, Куп’янського, Печенізького, Чугуївського, Балаклійського, Коломацького, Богодухівського, Барвінківського, Сахновщинського та Краснокутського районів.

На Харківщині 36 центрів первинної медико-санітарної допомоги, з них уже шість стали некомерційними комунальними підприємствами, як того вимагає реформа, а отже, уже можуть укладати договори з Національною службою здоров’я України. Ще 18 ЦПМСД перебувають на завершальній стадії автономізації.

На прийом до вузьких спеціалістів тепер неможливо буде потрапити?

Звісно, можливо, але потрібне направлення від вашого сімейного лікаря. Узагалі, до свого лікаря ви зможете звертатись із будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як показує світовий досвід, більшість проблем можуть бути вирішені на рівні первинної ланки медицини, особливо в разі вчасного звернення. Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності видаватимуть направлення до вузькопрофільних спеціалістів, виписувати рецепти на ліки, у тому числі ті, які підпадають під дію програми Доступні ліки (безкоштовні ліки в аптеці, за які платить держава), та будь-які медичні довідки, приміром, до басейну тощо.

Фото: Etcetera.media

Тож із цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами – це скоротить витрати часу на дорогу.

Чи потрібно платити сімейному лікарю за прийом?

У 2018 році заклад, у якому працює сімейний лікар, терапевт чи педіатр, почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним декларацію. Планується, що у 2018 році середня виплата на первинній ланці складе близько 370 гривень на одного пацієнта, у 2019 році – 450 гривень. Практика у 2000 па- цієнтів може мати річний дохід від 740 000 до 1 000 000 гри- вень у 2018 році та від 900 000 до 1 200 000 гривень – у 2019-му. У цей бюджет входять оренда кабінету, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Близько половини цих коштів – видатки практики; усе інше – зарплата працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).

За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги платитиме держава – саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші не платили пацієнти під час прийому. Тож ідучи до лікаря, пам’ятайте, що це не безкоштовна послуга, за яку ви маєте покласти подяку в кишеню лікарю. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків. Гроші за ваше обслуговування Національна служба здоров’я України сплачуватиме закладу, у якому працює вибраний вами лікар. Цей процес розпочнеться одразу, коли медзаклад увійде в реформу: автономізується та укладе договір із НСЗУ.

Читайте також: Сімейні лікарі Харківської області очолили рейтинг довіри пацієнтів

Є питання?
Якщо у вас є запитання стосовно медичних змін, які впроваджуються в Харківській області, пишіть нам:
на електронну скриньку slk.editor@gmail.com;
за адресою Дежпром, 6 під’їзд, 7 поверх, м. Харків, 61022, Слобідський край;
у групу Слобідський край на Facebook;
у Viber (050) 402 32 16;
також свої запитання ви можете поставити телефоном (057) 720-04-76.
Усі зібрані запитання ми поставимо заступнику голови Харківської обласної державної адміністрації Михайлу Черняку.
Запитання приймаються до 16 квітня щодня з 10.00 до 18.00 (крім вихідних і святкових днів).

Андрій Соха

Підписуйтесь на Google News

Щоб бути у курсі останніх новин Харківщини та громад.

Підписатися