Історія Харківської області: що планували та будували 50 років тому
Будівництво метро в Харкові було справою всієї області: докладно, з усіма подробицями, крок за кроком наша газета «Слобідський край» (тоді – «Соціалістична Харківщина») висвітлювала всі події «великого будівництва». До речі, а ви знали, що переймати досвід до харків'ян приїжджали московські метробудівці – не зважаючи на те, що вони мали досвід будівництва метро з 1931 року?
№ 8 від 12 січня 1972 року
Учора у метробудівців
Із сантиметрів – надпланові метри. Прокладати тунель під землею важко. А коли це доводиться робити за кесонних мов – при стисненому повітрі – зрозуміло, як складно! Зміна тривала всього 5 годин. Проте кожна ланка наскрізної прохідницької бригади Г. Д. Шевцова прагне виконати норму повної зміни – пройти не менше 80 погонних сантиметрів тунелю. На 3 сантиметри перекрила завдання ланка В. І. Михеєва, яка працювала з 3-ї години ночі до 8-ї години ранку, трохи більше – ланка В. П. Булгака, яка її змінила. До речі, Василь Петрович став за пульт прохідницького щита, машиніст якого зараз у відпустці. Про їхні успіхи відразу сповістила «Блискавка».
Приймаючи естафету від попередників, добре попрацювали за минулу добу ланка О. І. Короткова та інші колективи. Люди борються за кожний надплановий сантиметр гірських виробок, адже з них виростають метри. Це – добрий внесок у виконання високих соціалістичних зобов’язань метробудівців – прокласти нинішнього року 3,7 кілометра перегінних і станційних тунелів.
Перегук трудовими успіхами. У добрих справ – широкі крила. Звістка про успіх прохідників дільниці «Центр» за декілька хвилин дійшла і до «Південного вокзалу». Колектив цієї дільниці прагне ні в чому не поступатися. На укладанні станційних кілець норму виконано на 105–110 процентів. Швидко готується фронт робіт для проходки пілот-тунелю. Тут прохідники, як говориться, покажуть себе. Перегук трудовими успіхами набирає сили.
Харківське – відмінне. Все міцнішими стають зв’язки будівельників Московського і Харківського метро. Кілька днів у харків’ян були представники спеціального мостопоїзда з Москви. Вони знайомилися з обсягом робіт, матеріалами та іншими даними, пов’язаними з опоряджуванням станцій «Вулиця Свердлова» і «Комунальний ринок», до використання яких невдовзі приступатимуть.
Гості з Москви дали високу оцінку прохідницьким щитам харків’ян. І справді, щити, виготовлені колективами заводів авіаційного, транспортного машинобудування та іншими, – відмінні. Вони перекрили всі розрахункові норми: п’ять – вже закінчують другу проходку, а шостий – третю. Москвичі зажадали мати харківську техніку і в себе.
Буде ще 60 новосіль. Харків’яни особливо шанують тих, хто споруджує для міста підземну залізницю. Метробудівцям – все в першу чергу. У завершальну стадію вступили оздоблювальні роботи і на черговому будинку для них. Незабаром тут справлять новосілля ще 60 сімей.
Читайте також: Харківське метро, універсам та нові квартири: що будувалось в області 50 років тому
№ 10 від 15 січня 1972 року
Молоко під землею
Пам’ятаєте казку про молочні ріки? Так от незабаром вона стане дійсністю. Молоко транспортуватиметься не у великих бідонах та автомолоковозах, а від великим тиском бігтиме трубами, прокладеними під землею.
Молокопроводів буде два. Один довжиною понад 10 кілометрів – від радгоспу «Кутузовка» Харківського району, а другий – понад 76 кілометрів від радгоспу імені Фрунзе. Обидва доставлятимуть свіже цільне молоко у дослідне господарство «Українка».
Поліетиленові труби буде прокладено нижче рівня промерзлого ґрунту, що забезпечить доставку продукції у будь-яку пору року. Пропускна здатність молокопроводів – 30 тонн на зміну, управління їх – автоматизоване. Це перший на Україні підземний молокопровід, а за своєю протяжністю – найбільший у країні.
Над його проектом нині працює колектив Харківського відділення Укрдіпром’ясо-молокопрому під керівництвом головного інженера проекту К. Д. Бердіна. Найближчим часом робочі креслення будуть передані замовнику.
До ваших послуг, гості
На розі Московського проспекту і вулиці Стадіонної виріс новий дев’ятиповерховий готель «Турист». Тут водночас може розміститися понад 400 чоловік. До їх послуг – номери з усіма зручностями, ресторан, кіноконцертний зал, затишні холи, басейн.
Споруджували його працівники тресту «Житлобуд-3» за унікальним проектом, розробленим зональним інститутом проектування. Вчора державна комісія прийняла нову споруду.
На знімку: готель «Турист», фото П. Іванова
№ 14 від 21 січня
Дергачівські новосілля
У Дергачах на вулиці імені Ворошилова відкрито новий Будинок побуту. В ньому розмістились ательє пошиву і
ремонту чоловічого і жіночого верхнього одягу, чоловіча і жіноча перукарня, ательє прокату і приймальний
пункт хімчистки, майстерні по ремонту годинників та побутових електроприладів і швейних машин,
фотоательє.
На знімку: новий Будинок побуту в Дергачах.
***
Новий адміністративний корпус став до ладу на Вільшанській швейній фабриці. В ньому їдальня – на першому
поверсі, служби управління – на другому і червоний куточок із залом на
350 місць та бібліотека на третьому. У минулій п’ятирічці на території підприємства і його філіалу споруджено
кілька нових виробничих корпусів, що сприяло поліпшенню умов праці робітниць.
Обстріли в Харкові пошкодили 42 вагони метро, сім з них неможливо відновити
У Харківському метро людина впала на колію поїзда: якими стали наслідки
Ремонт переходів метро у Харкові: які виходи закриті 11 листопада
У центрі Харкова через обстріл закрили два виходи метро